- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In de afgelopen vijf jaar werden 10.000 verkooppunten gesloten. Dat blijkt uit een onderzoek van Locatus, dat we kregen van onze collega’s van De Tijd.
Het percentage leegstaande winkels steeg over een periode van vijf jaar van 6,2% naar 7,6%. Vorig jaar was dat 9%. De buurten met minder toeloop, in bijzonder in kleine dorpen, zijn het meest getroffen. In de grote steden en de winkelcentra bedraagt het percentage leegstaande winkels volgens Locatus 5%. In vijf jaar sloten volgens het studiebureau in België 10.000 winkels. Locatus heeft hiervoor twee verklaringen die de actuele moeilijkheden van handelaars kunnen verklaren: de groei van e-commerce en de economische crisis.
Naast deze vaststelling noteert Locatus een toename van 500.000 m2 commerciële ruimte, naar een totaal van 18,5 miljoen m2. De gemiddelde oppervlakte van een winkel steeg met 10% naar 210m2. Dit resulteert ook in de toename van personeel. In 2014 noteerde Locatus een stijging van 1.500 banen, vergeleken met het jaar daarvoor, wat het aantal banen in totaal opdreef naar 245.000 in deze sectoren. Een cijfer dat naar verwachting dit jaar nog zal stijgen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?