Sunday Shopday, de nationale zondagsopening die Comeos afgelopen weekend voor de tweede keer organiseerde, had geen negatief effect op het aantal shoppers op zaterdag. Dat blijkt uit een telling van winkelinformatie-expert Locatus.

De tweede Sunday Shopday was volgens organisator Comeos een groot succes. Op zondag 4 oktober openden zo'n 5.000 winkels hun deuren in 310 verschillende gemeenten. Om 16.30 uur werden al 10% meer elektronische betalingen geregistreerd dan vorig jaar. De koopzondag zou bovendien het aantal shoppers de dag ervoor niet hebben doen dalen, zegt Locatus nu.

 

Ander publiek op zaterdag en zondag

Op basis van metingen in 30 Belgische stadscentra (waaronder Antwerpen, Brussel, Gent, Namen, etc.) blijkt dat op zaterdag en zondag andere shoppers werden aangetrokken. Maar 4% van alle shoppers bezochten hetzelfde winkelgebied op zaterdag én zondag. “Het publiek was enorm verscheiden. De zondagsopening ging dus niet ten koste van de zaterdag. Het was immers even druk als anders. Zondag was er vooral sprake van extra bezoekers”, zegt Gerard Zandbergen van Locatus.

Antwerpen: 200% drukker

In Antwerpen, waar vaker koopzondagen doorgaan, kon Locatus ook het effect van Sunday Shopday ten op zichte van andere zondagen meten. Conclusie? “Er waren ruim twee keer zoveel passanten in centrum Antwerpen ten opzicht van andere koopzondagen. Er was sprake van een aanzienlijk percentage buitenlandse bezoekers in Antwerpen, met name uit Nederland”, zegt Zandbergen. “Zelfs een stad als Antwerpen profiteerde dus sterk van Shopping Sunday”.

Dat is opvallend omdat tegenstanders van de zondagsopening zoals Unizo en het NSZ steevast argumenteren dat een zondagsopening niet meer klanten oplevert, maar er enkel voor zorgt dat klanten vooral hun aankopen spreiden.

Hoe minder winkels, hoe kleiner effect

Bij de positieve cijfers over afgelopen zondag hoort wel een kleine kanttekening. “Kleinere winkelgebieden, waar minder winkels open waren, profiteren significant minder van de zondagsopening. Klaarblijkelijk is massa nodig om consumenten te interesseren, en niet een incidentele winkel die open is”, zegt Gerard Zandbergen.