- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Lunch Garden boekte vorig jaar een verlies van 24,5 miljoen euro. De impact van de uitbraak van het coronavirus is duidelijk zichtbaar in de resultaten van de Belgische restaurantketen.
Van de 77 restaurants dat de groep uitbaat, moest geen enkel etablissement definitief de deuren sluiten. Al moest er elders worden bespaard om de impact van de sluiting van de horeca te compenseren. En de grootste besparing gebeurde bij de tewerkgestelden: tussen eind 2019 en eind 2020 sneuvelden er 231 jobs bij Lunch Garden. Maar het gevolg van de coronacrisis en de sluiting van de horeca bleef zichtbaar. De bedrijfsopbrengsten van Lunch Garden daalden met 62% en dat draaide uit op een verlies van de bedrijfsopbrengsten van meer dan 70 miljoen euro.
De restaurantketen heeft een herstelplan opgesteld om de schuldenberg te minimaliseren. Dat plan bestaat uit een reeks besparingsmaatregelen om de kosten van Lunch Garden voor de komende jaren te verminderen, het sluiten van nieuwe leningsovereenkomsten en een aantal maatregelen om nieuwe klanten aan te trekken. Een van de acties om dat te realiseren, is een uitbreiding van het bestaande assortiment met vegetarische gerechten. Sinds de heropening van de horeca op 9 juni, kunnen klanten onder andere vegetarische lasagne, quorn en taboulé met vergeten groenten bestellen. Zo hoopt de restaurantketen een jongere doelgroep aan te trekken.
In 2019 boekte Lunch Garden nog een omzet van 103 miljoen, maar afgelopen jaar realiseerde de keten een omzet van maar 38 miljoen. Een groot deel van de kostenbasis van de onderneming bestaat uit vaste kosten zoals huurlasten, vast personeel en afschrijvingen. De tegemoetkomingen van de overheid konden het verlies niet compenseren. In totaal boekte Lunch Garden in 2020 een verlies van 24,5 miljoen euro. Met de heropening van de horeca zijn er betere resultaten op komst, al zal het nog even duren vooraleer dat zichtbaar is zolang er capaciteitsbeperkende voorwaarden van kracht zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?