Ijskoffies, een seizoenscategorie bij uitstek, laten niet noodzakelijk feestelijke cijfers zien, ondanks de groei van de voorbije jaren: +1% in waarde, met een vermindering in volume van bijna 3%, volgens cijfers van Nielsen tot eind mei. Volgens sommige grote spelers blijven consumenten nochtans niet koud bij hun producten.

Heeft u ook een lichte zucht van opluchting geslaakt? De zomer heeft de voorbije weken, pendelend tussen regen en zon, eindelijk de neus aan het venster gestoken. Mooie dagen brengen een grotere consumptie van verfrissende producten met zich mee, waar onder meer de categorie van de ijskoffies van profiteert. “Het is duidelijk dat de aangename, zelfs zomerse temperaturen, sinds het begin van de eerste lockdown de verkoop van gekoelde producten zoals ijskoffies een boost gegeven hebben”, zegt Philippe Cravillon, sales director bij D-drinks, gekend van het merk Illy. Toch hebben on the go-producten, waar traditioneel veel referenties in ijskoffie bij zitten, zwaar geleden onder de crisis. “Het telewerken heeft ervoor gezorgd dat er veel minder wagens en mensen onderweg waren, wat zijn impact had op de impulsproducten, ten voordele van buurtwinkels”, voegt Cravillon eraan toe. De gegevens van Nielsen (tot eind mei) laten een stijging in waarde van slechts 1% zien, samen met een daling van de volumes van 3%. Volgens Starbucks, één van de leiders op de markt, houdt “de categorie zich goed, zelfs sinds de crisis.”