iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Franse retailer Maisons du Monde, met ongeveer 20 winkels in België, is van plan om 40 tot 50 van zijn 340 winkels verspreid over 11 landen te sluiten of over te dragen tegen 2026.
Decoratieketen Maisons du Monde heeft vandaag aangekondigd dat het tegen 2026 "40 tot 50 winkels” wil sluiten of overdragen. De Franse groep is ook van plan om tegen diezelfde datum "bijna 30% van zijn netwerk te franchiseren”. Daarnaast wil de keten het assortiment verminderen met 25% en de leveranciersportefeuille met 50% rationaliseren. Al deze maatregelen moeten de retailer in staat stellen om in die periode 85 miljoen euro te besparen. In een gesprek met AFP verzekerde Christophe Lapotre, COO van de groep, dat de definitieve sluiting slechts een "klein" deel van het winkelbestand zal betreffen. Eerst zullen er namelijk alternatieve oplossingen worden onderzocht (heronderhandeling van huurprijzen, verkoop aan geaffilieerden, verhuizing, …) om te proberen om de winstgevendheid van de winkels te verbeteren. Het is nog niet bekend of de Belgische winkels van het bedrijf door deze sluitingen zullen worden getroffen.
"Door ons te richten op de behoeften van onze klanten en op operationele uitmuntendheid, leggen we de basis voor winstgevende en duurzame groei. Door de focus te leggen op vereenvoudiging en financiële discipline, verhogen we de kasstroom. In de komende drie jaar zal Maisons du Monde een meer “asset light” operator worden en evolueren naar een lifestyle merk", aldus François-Melchior de Polignac, CEO van Maisons du Monde. In 2023 zag Maisons du Monde zijn omzet met 9,3% dalen tot 1,13 miljard euro en zijn nettowinst met 74% kelderen tot 8,8 miljoen euro, en dat "in een moeilijk klimaat voor de woning- en decoratiesector, nog verergerd door ongunstige macro-economische factoren: geopolitieke onzekerheden, een ongekende inflatie en een dalend consumentenvertrouwen".
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?