- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Makro lanceert een nieuwe actie: koop een koe. Van 19 mei tot 30 juni kan je een koe bestellen in een van de zes Makro-winkels in België. Het gaat om lokaal gekweekte dieren van het Belgisch witblauw ras, makkelijk traceerbaar dus.
Makro wil zijn klanten het voordeel van het delen van koeien aanbieden. Het gemiddelde slachtgewicht van een koe is 280 kilogram vlees, maar bij de actie van Makro koopt de klant in werkelijkheid een halve koe van 180 kilogram. Per kilogram betaalt de klant 9,99 euro, dus een halve koe kost ongeveer 1.800 euro in totaal. Een redelijk hoog bedrag en daarom vraagt Makro een voorschot van 1.500 euro. Zodra het voorschot is betaald, mag de klant zeven werkdagen na ontvangst van het geld het verpakte vlees verwachten.
Om het vlees zo lang mogelijk te bewaren, wordt het in kleinere porties verpakt. De klant heeft de keuze uit dertien verschillende versnijdingen: biefstuk, stoofvlees, gehaktvlees, … Ofwel zit het vlees in een vacuümverpakking, oftewel in een MAP-verpakking. Bij MAP-verpakkingen, ook wel Modified Atmosphere Packaging genoemd, wordt de lucht in de verpakking vervangen door een gasmengsel om de microbiologische reacties te vertragen. Zo blijft het vlees langer houdbaar.
Klanten hebben ook de mogelijkheid om maar 10 kilogram van de koe te kopen aan een prijs van 10,99 euro per kilogram. Dan moet er geen voorschot worden betaald en is de bestelling in principe twee werkdagen na bestelling klaar. Een bestelling kan rechtstreeks bij een medewerker van de vleesafdeling in de winkel worden gedaan, telefonisch of per mail.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?