- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Modehandelaars hebben er een matige soldenperiode op zitten, blijkt uit een peiling van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en Unizo. De omzet bedroeg 4,2% minder dan een jaar geleden.
Mode Unie en Unizo vroegen 134 handelaars naar het resultaat van de voorbije wintersolden. In vergelijking met een jaar geleden was de omzet 4,2% lager. 44% van de ondervraagden gaf aan minder verkocht te hebben, terwijl bijna 1 op 3 dezelfde omzet haalde. 27,6% verkocht meer. Isolde Delanghe, directeur Mode Unie: "Deze wintersolden kenden een relatief trage start omwille van het regenweer tijdens de eerste soldendagen. De tweede helft stabiliseerde de verkoop maar door het uitblijven van een echt stijgende verkoop viel het algemeen resultaat lager dan verwacht”. De organisaties peilden eveneens naar de verwachting van de komende lente- en zomerverkoop. Moderetailers geven aan dat ze in het komend seizoen dezelfde omzet verwachten dan in 2023. “Hoewel consumenten nog steeds beïnvloed worden door de aanhoudende geopolitieke spanningen merken we dat er toch enthousiasme is voor het nieuwe verkoopseizoen. De energieperikelen liggen achter ons en dat zorgt ervoor dat klanten opnieuw zin hebben om budget te spenderen aan nieuwe lente- en zomeritems”. De nieuwe collectie wordt momenteel volop geleverd in de winkels. Hierbij geeft 40% van de modehandelaars aan dat ze een deel van de leveringen een stuk vertraagd binnen zien komen door de problematiek in de Rode Zee. 60% van de handelaars ondervindt geen problemen en heeft al een groot deel van de nieuwe lente- en zomercollectie in de rekken hangen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?