- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
MaxiToys is onlangs van start gegaan met een gloednieuwe commerciële strategie die berust op een nieuwe benadering van de klant. De Belgische speelgoedketen trekt voortaan de kaart van de omnichannel. Geautomatiseerde marketing is een van de tools die deze transformatie moet bewerkstelligen. Deze wordt mogelijk gemaakt met behulp van het ACTITO for Retail-platform.
Maxitoys is een jaar geleden begonnen met de implementatie van de omnichannel en de transformatie van zijn marketing. Eind 2016 werd een aanbesteding gelanceerd voor een geautomatiseerde marketingtool. Van toen af aan kwam het project in een stroomversnelling terecht. Amper zes maanden later waren de eerste elementen van het ACTITO for Retail-platform een feit, wat betekent dat alles in een recordtijd werd gerealiseerd.
Volgens Eric Godefroid, directeur van ACTITO-België, werd dit mogelijk gemaakt doordat het ACTITO for Retail-platform over een prefabstructuur beschikt en rechtstreeks kan putten uit het ERP-systeem van Maxitoys. “Als de basisstructuur aanwezig is, kan de set-up ongelooflijk snel gerealiseerd worden”, weet hij.
Bij geautomatiseerde marketing (het versturen van persoonlijke berichten naar de klant, onder meer via e-mail), wordt er gebruikgemaakt van vooraf opgestelde scenario’s. Bij MaxiToys zijn er op dit ogenblik drie in gang gezet: het welkomstscenario, de verjaardagen en de reactie op een winkelmandje dat niet afgerekend werd in de e-commerce. Andere scenario’s, waarvan sommige gelinkt zijn aan bepaalde categorieën speelgoed, worden tijdens de komende weken uitgewerkt. “Door speelgoed voor te stellen in functie van eerdere aankopen, wil MaxiToys een raadgevende rol spelen. Dat laat ons toe om het verschil te maken tegenover andere grote ketens of e-commercespelers”, licht Gwénaël Berthouloux, omnichanneldirecteur van MaxiToys toe.
Bovendien zijn de marketing van de fysieke winkels en die van de webshop voortaan geïntegreerd . “Dat betekent dat MaxiToys grote vooruitgang boekt in zijn omnichannelstrategie.”
“Een van de grootste voordelen van geautomatiseerde marketing is dat je de reële impact van de campagnes kan meten. Terwijl de marketing met massale digitale newsletters een openingsrate van 15 tot 20% heeft, laten de eerste resultaten van MaxiToys naargelang de scenario’s tussen de 30 à 40% optekenen, of dubbel zoveel”, voegt Godefroid eraan toe.
In zijn recentste nummer publiceerde Gondola een interview waarin door Gwénaël Berthouloux de nieuwe marketingstrategie van de keten uit de doeken wordt gedaan. Samen met Eric Godefroid legt hij onder andere uit hoe de geautomatiseerde marketing werd geïmplementeerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?