- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bij een controle-actie van het federale voedselagentschap FAVV blijkt dat in meer dan de helft van de winkels de informatie op minstens één voedingsetiket niet voldeed. In ongeveer 20% van de gevallen was er een effectief risico voor de gezondheid van de consument.
Zo’n 150 inspecteurs van het FAVV hielden tussen 11 en 17 juni een uitgebreide controleactie op de etikettering van voorverpakte levensmiddelen. Er werden over het hele land meer dan 1.240 handelaars bezocht. “Uit 53% van de controles bij handelaars bleek dat één of meer etiketten niet voldeden aan de Europese regels en er dus verplichte vermeldingen ontbraken”, meldt het FAVV in een persbericht. “In ongeveer 20% van de gevallen vormden de vastgestelde tekortkomingen ook een effectief risico voor de gezondheid van de consument. Bij een derde van de ongunstige controles was de houdbaarheidsdatum niet correct vermeld, in meer dan 22% van de gevallen ontbrak de ingrediëntenlijst en bij 20% werden de allergenen niet vermeld."
Daarnaast bleek bij bijna 24% dat het etiket niet was opgesteld in de taal van het taalgebied waar het product werd verkocht. Andere tekortkomingen die werden vastgesteld waren het ontbreken van de verkoopbenaming of de contactgegevens van de verantwoordelijke exploitant. Deze gegevens moeten verplicht op een etiket staan om consumenten te informeren en hen te helpen in de keuze van een product. Bij de overtredingen werden ook passende maatregelen genomen, meldt het voedselagentschap. Bij 36% van de handelaars kwam er een waarschuwing, in 17% van de gevallen werd een proces verbaal opgesteld. Bovendien zorgde het FAVV ervoor dat de etiketten werden aangepast door de vastgestelde niet conformiteiten rechtstreeks te melden aan de verantwoordelijke exploitant (producenten, invoerders, ...). Enkele tientallen dossiers werden ook gemeld aan buitenlandse bedrijven in onder meer Nederland, Bulgarije, Polen en Duitsland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?