- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De coronacrisis heeft de e-commerce een flinke boost gegeven, want het merendeel van de Belgen (54%) koopt kleding nu online. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van handelsfederatie Comeos.
De enquête vond vorige maand plaats bij meer dan 2200 respondenten. De opvallendste bevinding is dat door de coronapandemie de meerderheid van de bevolking kleding koopt via het internet. Voor het eerst in de geschiedenis scoort de fashionsector hoger online dan in fysieke winkels. Ook elektronica is aan een inhaalbeweging bezig en kopen we meer en meer online (49%). Tweedehands artikelen kopen we nu zelfs in 35% van de gevallen via het internet. Voorlopig worden voeding en drank nog massaal in fysieke winkels gekocht (91%), maar de vraag is of dat in de toekomst zo zal blijven.
De belangrijkste factor die ervoor zorgt dat klanten meer online dan fysieke winkels bezoeken, is het aantal coronabesmettingen. Maar liefst 76% van de geënquêteerden geeft aan dat een toename van de besmettingen hen tegenhoudt om opnieuw te gaan winkelen. Een tijdslimiet of alleen winkelen zijn geen doorslaggevende factoren. Klanten geven wel aan dat ze moeite hebben met de drukte, met wachtrijen en met niet hygiënisch veilige omstandigheden.
Door COVID-19 is veilig kunnen winkelen nu een factor die een rol speelt in de keuze van de winkel. Meer nog: in de peiling geeft 77% aan dat veilig winkelen belangrijker is dan parkeermogelijkheid in de buurt.
Voor bijna de helft van de respondenten was het budget tijdens de coronacrisis hetzelfde als voor de pandemie. Toch geeft bijna 40% aan dat ze door Covid-19 niet hebben kunnen sparen. En ongeveer 38% meldt dat ze door corona meer online aankopen. Al benadrukt het merendeel van de respondenten dat ze meer zullen gaan winkelen na de pandemie en dan vooral in de fysieke winkels. Bijna 30% wil zelfs meer uitgeven aan kledij eenmaal de crisis achter de rug is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?