- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Meer dan één op drie Belgen doet aankopen op sociale media. Bij jongeren is dat zelfs meer dan de helft (54%). Steeds meer Belgen gebruiken sociale media om aankopen te doen: het voorbije jaar was er een toename van een kwart.
Aankopen doen op platformen als Facebook, Instagram of TikTok zit in de lift in ons land. Meer dan één op drie Belgen doet het, bij jongeren is het zelfs meer dan de helft. Bij zestigplussers ligt het percentage beduidend lager, met 16%, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. Het voorbije jaar nam het aantal shoppers met 24% toe. De grootste toename (28%) was te zien bij generatie X (43-58 jaar). Facebook Marketplace is veruit het meest populaire platform: van alle shoppers geeft 59% aan het voorbije jaar gekocht te hebben. Instagram Shop (35%) en TikTok Shop (29%) maken de top drie volledig. Opvallend is dat Facebook Marketplace heel populair is bij zestigplussers (81%) en Gen X (68%). Instagram is het populairst bij jongeren (16-26 jaar). Ondanks de groeiende populariteit van sociale media, blijkt slechts een derde (30%) van de Belgische retailers producten of diensten te verkopen via die kanalen. Van de retailers die op social media verkopen geeft een overgrote meerderheid (73%) aan meer inkomsten te genereren. De sectoren die het vaakst actief zijn op een sociaal kanaal zijn de elektronica (54%), kleding (38%) en luxe fashion (38%). Het onderzoek is uitgevoerd bij 1.000 Belgen en 500 Belgische retailers tussen 15 januari 2024 en 1 februari 2024.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?