- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Russische supermarkt Mere, sinds 2018 aan een opmars bezig in Europa, wil dit jaar nog tien winkels openen in België. Vooral Aldi en Lidl moeten zich zorgen maken over de komst van de ‘old school’ prijsvechter.
Het eerste wat opvalt bij het binnentreden van een winkel van Mere: beleving en gezelligheid moet je er als consument niet zoeken. Alles draait rond kostenbesparing. De winkels baden in een Oostblok-sfeer. Mere heeft een beperkt assortiment van 1.500 tot 2.000 essentiële producten, allemaal onbekende merken en er worden geen verse producten verkocht. Het gaat voornamelijk over producten uit Oost-Europa. Er zijn geen winkelrekken te vinden: alles wordt uitgestald op palletten. Om de kosten nog verder te beperken, wordt het personeel tot een strikt minimum beperkt. Er zijn bijna geen opslagruimtes aangezien bijna alle geleverde producten rechtstreeks in de winkel terechtkomen. Op die manier slaagt Mere er in goedkoper te zijn dan zijn Duitse concurrenten Aldi en Lidl.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?