iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
A-merken in moeilijkheden, huismerken in opmars: de inflatie drukte het voorbije jaar stevig zijn stempel op de categorie kaas. Wat is de impact op de kazen die vaak in de zomer geconsumeerd worden: mozzarella, feta, ricotta, mascarpone, roomkazen en aperitiefkazen?
Cijfers zeggen niet alles, maar soms wel veel. Op een jaar tijd zijn de prijzen in de categorie kaas gemiddeld met 13,9% de hoogte in gegaan, volgens cijfers van NielsenIQ (MAT P01 2024). Het zorgde ervoor dat het volume met 0,2% daalde. Bij elkaar geteld zorgde dat ervoor dat de waarde nog altijd met 13,6% steeg. Voor sommige kazen was dat een stuk meer, al had dat niet noodzakelijk een grote impact op het volume. Mozzarella steeg met 18,2% in prijs en zag tegelijk nog altijd een volumegroei van 2,3%. Mascarpone steeg met 14,8% in prijs en zag zelfs een volumetoename van 5,5%. Hogere prijzen betekenen dus zeker niet overal lagere volumes, zoals in andere categorieën wel het geval is – dat is op zich al een opvallende vaststelling. Coralie Jacquemin, woordvoerder bij Carrefour België: “De consumptie van kaas wijzigt in grote lijnen niet zo hard. De bij uitstek grootste en belangrijkste categorie blijven de kazen voor bij de boterham. We zien de afgelopen jaren een grote toename in volume van zomerse kazen zoals mozzarella en zeker feta. Ook het assortiment heeft daardoor een transformatie ondergaan. Vroeger hadden we een tiental zomerse producten en een 15-tal winterproducten. Vandaag bijft het zomergamma het hele jaar quasi constant, een tendens die we in de winter niet zien. Daar zien we evenveel seizoensgebondenheid, maar het seizoen wordt korter en korter. De populairste kazen blijven uiteraard gouda in sneden en geraspte emmental, voor bij de pasta.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?