iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De voorbije twee jaar zijn de prijzen van merkproducten het sterkst gestegen bij Colruyt. Delhaize maakt een inhaalbeweging tegenover de marktleider. Bij Carrefour werden de huismerken fors duurder.
Sinds januari 2022 zijn de prijzen van 50 bekende merken bij Colruyt gemiddeld met 30% gestegen. Bij Carrefour gingen ze met 24,4% en bij Delhaize met 22% omhoog, blijkt uit een analyse van de app PingPrice bij de drie grootste retailers in ons land, waarover La Dernière Heure bericht. Colruyt blijft de goedkoopste, maar de prijsverschillen worden kleiner. Het opmerkelijkste verschil is in dat verband te zien bij Delhaize, waar de prijzen in 2022 nog stegen met 22,5%, terwijl ze vorig jaar stabiel bleven of licht daalden. De Belgische retailer probeert het verschil met Colruyt dus kleiner te maken en zijn dure imago wat van zich af te schudden. Wellicht heeft dat ook te maken met het feit dat er vorig jaar protestacties waren tegen het verzelfstandigingsplan en dat sommige winkels daardoor de deuren moesten sluiten en er ook bevoorradingsproblemen waren. Niet alleen merkproducten maar ook huismerken werden een stuk duurder. Bij Carrefour was dat gemiddeld 21,3%, tegenover 17,98% bij Colruyt en 13,57% bij Delhaize. De zogeheten eersteprijsmerken stegen steviger in prijs: Simpl (Carrefour) ging 27,63% hoger, 365 van Delhaize steeg 23,71%. Everyday van Colruyt hield de stijging beperkt tot 18,03%. Op merkniveau heeft Campina de sterkste prijsstijging gekend, gevolgd door Vandemoortele, Materne, Hak en LU. Slechts één merk werd de voorbije twee jaar goedkoper: Royco daalde bij Delhaize met 5,46% in prijs.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?