- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De ‘demerger’ van de Duitse Metro Group is afgerond. Het Duitse concern is vanaf nu officieel opgesplitst in twee nieuwe bedrijven: food retailer Metro en elektronicaverkoper Ceconomy.
De groep Metro bestond jarenlang uit twee grote divisies: een groothandel in voeding, met de merken Metro en Makro, en een takconsumentenelektronica met Media Markt en Saturn. Bijna anderhalf jaar geleden kondigde het Duitse concern aan die twee divisies te willen splitsen om de efficiëntie, focus en flexibiliteit van de activiteiten te versterken.
Nu is de ‘demerger’ officieel van kracht gegaan. De rechtbank van Düsseldorf neemt woensdag 13 juli de twee nieuwe bedrijven, die momenteel de Metro Group vormen, apart op in het handelsregister. Vanaf donderdag zullen de twee nieuwe bedrijven ook afzonderlijk te vinden zijn op de beurs in Frankfurt en Luxemburg. De aandeelhouders van Metro Group gaven in februari al groen licht voor de splitsting.
De fooddivisie blijft de naam Metro behouden en omvat naast de retailmerken Metro en Makro Cash & Carry ook de Duitse supermarktketen Real en het vastgoed van de vroegere holding. Metro wordt veruit het grootste van de twee bedrijven, met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers. Olaf Koch, die momenteel nog CEO is van de Metro groep, wordt CEO van deze nieuwe retailer. De tak consumentenelektronica zal Ceconomy gaan heten en bestaat uit Media Markt en Saturn. Hoewel het bedrijf met een omzet van 21,9 miljard euro en 65.000 werknemers een pak kleiner zal zijn dan zijn foodbroer, wordt het naar eigen zeggen de Europese nummer één in consumentenelektronica. Ceconomy zal geleid worden door huidige Media-Saturn topman Pieter Haas.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?