Het Duitse retailconcern Metro Group zal worden opgesplitst in twee nieuwe bedrijven: food retailer Metro en elektronicaverkoper Ceconomy.

De groep Metro bestond jarenlang uit twee grote divisies: een groothandel in voeding, met de merken Metro en Makro, en een takconsumentenelektronica met Media Markt en Saturn. Bijna een jaar geleden, kondigde het Duitse concern aan die twee divisies te willen splitsen om de efficiëntie, focus en flexibiliteit van de activiteiten te versterken. 

Gisteren (6 februari) zette de groep een grote stap richting splitsing: de plannen voor de “demerger” werden op een algemene vergadering goedgekeurd door de aandeelhouders. We kregen er ook meer informatie over hoe de splitsing eruit zal zien. De Metro Group zoals we die kenden bestaat niet meer, maar wordt omgevormd tot twee nieuwe onafhankelijke bedrijven.

Metro

De fooddivisie blijft de naam Metro behouden en omvat naast de retailmerken Metro en Makro Cash & Carry ook de Duitse supermarktketen Real en het vastgoed van de vroegere holding. 

Metro wordt veruit het grootste van de twee bedrijven, met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers. Olaf Koch, die momenteel nog CEO is van de Metro groep, wordt CEO van deze nieuwe retailer.

 

Ceconomy

De tak consumentenelektronica zal Ceconomy gaan heten en bestaat uit Media Markt en Saturn. Hoewel het bedrijf met een omzet van 21,9 miljard euro en 65.000 werknemers een pak kleiner zal zijn dan zijn foodbroer, wordt het naar eigen zeggen de Europese nummer één in consumentenelektronica. Ceconomy zal geleid worden door huidige Media-Saturn topman Pieter Haas.

 

Midden 2017

De splitsing wordt al maandenlang voorbereid bij Metro. Beide divisies functioneren al sinds oktober vorig jaar als afzonderlijke entiteiten. Tegen midden 2017 moet de “demerger” volledig afgerond zijn. De hele operatie zou dan 100 miljoen euro gekost moeten hebben.