- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In Frankrijk heeft voor het eerst een veganistisch restaurant een Michelinster gekregen. Een illustratie van hoe een bescheiden markt steeds meer naar de voorgrond aan het schuiven is.
ONA, zo heet het restaurant niet ver van Bordeaux dat een Michelinster kreeg. Afkorting voor Origine Non-Animale. Het restaurant serveert ingrediënten als zeewier, citroengras en spar en is in handen van Claire Vallée, archeologe van opleiding en selfmade kok. Veelzeggend: toen ze haar restaurant vijf jaar geleden opende, moest ze een beroep doen op crowdfunding. Banken geloofden niet in een veganistisch restaurant. In Frankrijk, en zeker in de bankwereld, sleepte veganisme een reputatie met zich mee: iets voor een hele kleine groep overtuigden en verder van weinig of geen betekenis. Vijf jaar later liggen de kaarten helemaal anders. Veganisme is nog altijd een nichemarkt, maar wel één die aan het groeien is. En vandaag mag Claire Vallée pronken met een Michelinster.
ONA is nog maar het tweede Europese veganrestaurant dat een Michelin-ster krijgt. Het eerste was Tian, in hartje Wenen. In de VS en in Azië kregen veganrestaurants al eerder een ster, Europa hinkt wat achterop. Maar met enige vertraging wint ook bij ons de veganistische keuken aan populariteit. Die vaststelling werd ook al gemaakt in een onderzoek van Takeaway.com. “Zo’n één op de vier Belgen (26%) overweegt om vaker vegan te bestellen dan vijf jaar geleden. Vorig jaar zag Takeaway.com het aantal bestellingen van vegan maaltijden meer dan verdubbelen", zo verklaarde Thomas van den Hof van Takeaway.com onlangs. "Daarnaast is het aantal vegan maaltijden dat wordt aangeboden door restaurants ook met 28% toegenomen.” Dierenwelzijn blijkt de belangrijkste reden om te kiezen voor een vegan dieet, al zijn ook het klimaat en het gezondheidsaspect belangrijke factoren. Net zoals bij de doorbraak van vegetarische voeding zijn hybride consumenten belangrijk: mensen die niet elke dag, maar af en toe veganistisch eten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?