- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Na amper vier maanden aan het hoofd van Blokker denkt CEO Michiel Witteveen aan een beursgang binnen drie jaar. Het bijzondere is dat hij van de klant via spaarzegels een aandeelhouder wil maken, zegt hij in een interview met Het Financieele Dagblad.
Michiel Witteveen nam in april 2019 de touwtjes terug in handen bij Blokker. Ondanks de moeilijke tijden die het bedrijf beleeft, toont hij zich vol vertrouwen. Vertrouwen dat hij herbevestigt tijdens een interview in Het Financieele Dagblad, waarin hij ook uit de doeken doet dat hij een beursgang voor het bedrijf wil.
“Toen ik Blokker kocht, hoorde ik altijd zeggen dat Blokker van iedereen is”, zegt hij. “Op die manier ben ik bij het idee gekomen om een nieuw spaarzegelsysteem te lanceren.” Concreet wil hij van de klant een aandeelhouder maken via een spaarzegelsysteem: wie een volle zegelkaart bij elkaar gespaard heeft, wordt aandeelhouder.
Het voordeel van zo’n initiatief is dat de klant nog trouwer wordt aan de keten. “Mensen zijn trouwer wanneer ze aandelen hebben”, zegt hij. Hij verwacht ook dat Nederlandse consumenten interesse zullen hebben. “Iedereen wil deel uit maken van iets. Ik apprecieer het zelf dat ik deel uit maken van de lounge van KLM die voorbehouden is aan Platinum-leden.” Het maakt hem niet veel uit dat een eventuele massale participatie van klanten zijn aandeel in Blokker naar beneden haalt. “Als het bedrijf er beter van wordt, stoort me dat niet.”
Het Financieele Dagblad herinnert er aan dat er eerder al twee initiatieven waren in die richting, door Albert Heijn. De retailer had een systeem waarbij klanten spaarzegels konden inruilen voor obligaties. Maar een succes werd het niet. In de jaren negentig creëerde Ahold daarnaast een Fonds voor zijn klanten. Wie een spaarkaart had, kon participeren in een fonds dat voor de helft in aandelen van Ahold investeert. Maar na een boekhoudschandaal in 2003 verdween het enthousiasme voor het fonds. Drie jaar later werd het geliquideerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?