- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Binnen vier jaar worden mobiele betalingen een massaproduct. Dat staat te lezen in de conclusie van een wereldwijde enquête die KPMG heeft gehouden bij top-kaderleden van bedrijven. 83 procent van de respondenten bleek van mening dat mobiele betalingen over vier jaar gemeengoed zullen geworden zijn. 46 procent ziet dit zelfs op een periode van maximum 2 jaar. Voor 9 procent van de deelnemers is deze technologie vandaag al mainstream geworden.
"Het exploderende gebruik van de smartphone en de talloze opportuniteiten die in de sector worden gecreëerd, zal mobiele betalingen wellicht nog veel sneller doen toenemen dan de respondenten verwachten," merkt Gary Matuszak, hoofd technologie bij KPMG, op. "Een aantal mobiele betaalsystemen is al beschikbaar en ook de interesse van de consument kent een duidelijke groei, gelijklopend aan het streven van de sector om deze technologieën te ontwikkelen."
Toch zijn er volgens enkele respondenten nog altijd twijfels bij de consument over de veiligheid van zo’n mobiele betalingen. Daarnaast bestaan er ook nog veel vragen rond de technologische ontwikkelingen en eventuele privacy-problemen. De grote voordelen zijn volgens de deelnemers dan weer de toegankelijkheid (81 procent), het gebruiksgemak (73 procent), veiligheid (57 procent) en kostenvoordelen (43 procent).
Tot slot was 72 procent van de executives overtuigd dat mobiele betalingen in de toekomst redelijk tot zeer belangrijk zullen worden. Volgens hen zal in de sector van mobiele betalingen een centrale rol weggelegd zijn voor de kredietkaartbedrijven, de telecomsector, online betaaldiensten, internetbedrijven, retailers en technologiebedrijven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?