- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bij de heropening doen veel winkels het beter dan verwacht: ze halen een omzet die hoger ligt dan ze vooraf ingeschat hadden.
Wouter Torfs is tevreden met de heropening van de winkels, en vooral met het omzetcijfer die zijn winkels haalden. "In de shoppingcentra in de binnenstad hebben we nog wel verlies geleden in vergelijking met de maandag vorig jaar, maar aan de rand van de stad hebben we een fijne stap vooruit gezet", zegt hij in Het Laatste Nieuws. "Met een pure onlinedag haalden we de voorbije weken 40% van de omzet van al onze winkels. Gisteren zaten we met onze winkels op pakweg 90%."
Vooraf hadden de non-foodretailers ingeschat dat ze een omzet van 60% van het normale zouden halen. Ook bij kledingketen ZEB zitten ze daar boven: ceo Luc Van Mol gaf al aan dat de omzet op 80% van het normale niveau zit. Het is afwachten of die trend zich de komende dagen en weken blijft doorzetten.
In de lange wachtrijen bij sommige ketens als Action of Primark ziet Torfs geen graten, wel integendeel. "Ik heb gezien dat in die lange wachtrijen de afstand werd gerespecteerd. Als mensen er dan voor kiezen om een uur in de rij te staan, so be it!" De topman ziet er zelfs een positief signaal in en meent dat mensen hun winkels gemist hebben. "Gisteren is bewezen dat je dat niet kan uitgommen en dat dat ook niet wenselijk is. De mens is een sociaal dier en heeft behoefte om andere mensen te zien."
Wouter Torfs ziet ook een evolutie naar meer lokaal kopen, maar vraag is dat niet veeleer geldt voor voedingsproducten. De lange rijen aanschuivende mensen bij ketens als Ikea, Primark en Action doen eerder denken dat het 'koop lokaal'-verhaal zich door de coronacrisis niet meteen doorzet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?