Interview Nathalie Pfaff: "Voor Danone is België de bakermat van plantaardige alternatieven"
Nathalie Pfaff is al meer dan een jaar country manager van Danone België en is een van de sprekers op de Gondola Gala Night op donderdag 3 december. Twee dagen voor het evenement praat deze Française, die al meer dan drie jaar in België woont, met Gondola over haar rol als CEO en haar inspiraties. "Voor Danone is België de bakermat van innovatie voor zowel zuivelproducten als plantaardige alternatieven", benadrukt ze.
U bent meer dan 3 jaar geleden in België aangekomen. Hoe lang werkt u al bij Danone?
Na 3 jaar gewerkt te hebben bij Cadbury Schweppes, ben ik bijna 11 jaar geleden overgestapt naar Danone. Ik heb een marketingprofiel en heb in maar liefst 6 landen in verschillende functies bij Danone gewerkt. Drieënhalf jaar geleden ben ik in België aangekomen, na de overname van Alpro door Danone in april 2017, om de integratie van Alpro binnen Danone op mij te nemen. Mijn missie was om het bedrijf te integreren op het gebied van marketing en innovatie en om de ontwikkeling van plantaardige alternatieven te versnellen door het bedrijfsmodel te veranderen, eerst op Europees niveau en vervolgens op wereldwijd niveau.
Hoeveel personeelsleden en productiesites telt Danone in België?
In België vertegenwoordigt Danone meer dan 1.600 medewerkers en vier business units: Essential Dairy and Plant-Based Products, Danone Waters, Specialized Nutrition en Alpro. Danone heeft ook twee grote productiesites: één in Rotselaar, die Actimel voor heel Europa produceert, het Danone Fruits-gamma, Vitalinea, Light & Free en Activia. De site van Rotselaar, opgericht in het begin van de jaren 60, wordt beschouwd als het vlaggenschip voor innovatie voor Danone Europe. Hier werd Actimel ontwikkeld in de jaren 90. Het is een van onze eerste hybride productievestigingen, die zowel zuivelproducten als plantaardige alternatieven produceert. Onze tweede productiesite in Wevelgem, nabij Kortrijk, is de grootste productiesite in Europa voor plantaardige alternatieven. Hier produceren we plantaardige dranken, plantaardige alternatieven voor yoghurt, plantaardige dessertcrèmes, enzovoort.
Wat zijn uw kwaliteiten als CEO?
Mijn medewerkers hebben het regelmatig over mijn aanstekelijke energie. Daarnaast heb ik een zeker verlangen om te leren, ben ik nieuwsgierig en word ik graag uitgedaagd: ik zit graag in een positie waar men me niet per se verwacht. Ik hecht een zeker belang aan overtuiging, veerkracht en doorzettingsvermogen.
Een vrouw als CEO is nog steeds erg zeldzaam. Denkt u dat dit belangrijk is?
Ik denk dat we als vrouwen een zekere empathie tonen ten opzichte van werknemers, misschien wel natuurlijker dan mannen. Ik ben opgevoed in een gezin met vier dochters, waarvan ik de tweede ben, maar ik denk niet dat ik als "meisje" ben opgevoed, wel als wereldburger. Bovendien zijn vrouwen bij Danone zeer aanwezig in managementposities en zijn er geen quota. Een derde van onze kaderleden zijn vrouwen en 45% van onze managers zijn vrouwen. Daarnaast bestaat het directiecomité van Danone Belgium wat de business unit Essential Dairy and Plant-Based Products betreft die ik leid voor twee derde uit vrouwen en voor een derde uit mannen. Diversiteit is een echte troef voor een bedrijf.
Wat zijn u hobby's en wie inspireert u?
Ik doe vaak yoga en loop veel. Ik heb een solide basis van trouwe vrienden en breng veel tijd door met mijn familie. Mijn inspiratiebron is mijn 6-jarige tweeling, ik hou ervan om door hun ogen een nieuwe blik op de wereld te werpen. Mijn teams inspireren me ook, ik probeer te begrijpen hoe elke medewerker werkt...