- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De energiecrisis en de stijgende inflatie doen her en der doemscenario’s opduiken, maar de Nationale Bank stuurt dat beeld bij: ze verwacht op basis van een enquête bij bedrijven een korte en ondiepe recessie. Bij foodretailers en horeca nemen de bevoorradingsproblemen wel nog altijd toe.
Veel bedrijven en gezinnen leven met een bang hart toe naar de komende winter, maar de vrees voor een diepe recessie is niet nodig, zegt de Nationale Bank. Een enquête bij 4.515 bedrijven en zelfstandigen leert dat er door de hoge energieprijzen een korte, lichte recessie komt en dat Belgische ondernemingen in 2023 opnieuw beterschap mogen verwachten. De NBB verwijst voor de economische krimp niet alleen naar de energieprijzen, die 57% van de bedrijven als reden voor de moeilijke situatie aanhalen, maar ook naar de toegenomen kosten door de snelle loonindexering (60%). In het vierde kwartaal van dit jaar geven 7% van de bedrijven aan minder te produceren dan in het voorbije kwartaal. Een derde van de ondernemingen en zelfstandigen zeggen dat ze hun productie of dienstverlening in september vrijwillig hebben teruggeschroefd. Bij kleine ondernemingen is dat uitgesprokener: zij hebben het moeilijker.
Veel bedrijven geven aan dat ze minder last hebben van bevoorradingsproblemen, met uitzondering weliswaar van horeca en voedingswinkels. Het probleem is voor hen erger geworden en ongeveer 40% van hen geeft aan dat ze erdoor getroffen worden, aldus de Nationale Bank. Bedrijven verwachten ook een pak minder te investeren en daarbij te snijden in het personeelsbestand. Dat zou tot 1,4% of 35.000 minder banen leiden, wat volgens de NBB vooral via tijdelijke werkloosheid zal opgevangen worden. Ondernemingen en zelfstandigen geven ook aan dat ze de gestegen kosten maar voor de helft doorrekenen aan hun klanten, wat goed nieuws is voor de gevreesde loon-prijsspiraal, waarbij de groeiende loonkosten doorgerekend worden in de verkoopprijzen en die alsmaar meer de hoogte in gaan. Grote bedrijven blijken hun kosten wel meer door te rekenen dan kleine, omdat zij een groter prijszettingsvermogen hebben, zegt de NBB.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?