- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Maandag raakte bekend dat Nestlé een akkoord heeft bereikt over een participatie van 60 procent in de Chinese snoepgoedfabrikant Hsu Fu Chi. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de concurrentie-autoriteiten, maar hiermee zetten de Zwitsers alvast een belangrijke stap naar één van de grootste groeimarkten ter wereld.
Vorige week lekte reeds uit dat Hsu Fu Chi bezig was overnamegesprekken te voeren met verschillende kandidaat-overnemers, waaronder Nestlé. Maandag lijkt de overeenkomst rond. Nestlé betaalt 4,35 Singaporese dollar per aandeel, of zo’n 2,07 miljard Singaporese dollar (1,18 miljard euro) voor een aandelenportefeuille van 60 procent. De overige aandelen blijven in handen van de familie Hsu, de oprichters van het bedrijf. Ook de leiding zal in Chinese handen blijven.
Hsu Fu Chi heeft een marktaandeel van zes procent op de Chinese snoepgoedmarkt opgebouwd dankzij een goed distributienetwerk en een sterke merknaam. De overname is dus zeker een goede zaak voor Nestlé.
China is, met zijn 1,3 miljard inwoners, een steeds interessantere markt voor consumptiegoederen. Door de spectaculaire economische groei van China, ontstaat er een sterk groeiende middenklasse. Geheel normaal dus dat Nestlé het pad verder wil effenen op deze markt. Nestlé realiseerde vorig jaar in China al een omzet van zo’n 2,3 miljard euro. Dat was 11 procent meer dan het jaar voordien. In Europa daalde de verkoop in dezelfde periode met 4,3 procent.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?