The Fashion Society
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
The Fashion Society
Vanaf 1 augustus volgt Matthias Hindriks Luc van Mol op als nieuwe CEO van de Belgische modeketen ZEB. Hij mikt op 100 fysieke winkels in drie jaar tijd.
Luc van Mol zet na een carrière van 30 jaar een stap opzij. Hij richtte in 1993 modeketen ZEB op en wordt vanaf 1 augustus opgevolgd door Matthias Hindriks (39), CFO bij het bedrijf. Ook de twee andere retailketens uit de moedergroep The Fashion Society - The Fashion Store en PointCarré -, komen onder zijn leiding. Hindriks krijgt de touwtjes in handen op een moment dat het goed gaat met The Fashion Society, 100% eigendom van Colruyt Group. In het laatste boekjaar steeg de omzet naar 207 miljoen euro, de nettowinst verdubbelde ruimschoots tot meer dan 6 miljoen euro. Het EBITDA ligt op 10% tot 12% van de omzet, blijkt uit cijfers die de onderneming zelf bekend maakt.
Hindriks toont zich ambitieus bij zijn aanstelling. “In totaal hebben we 130 winkels binnen de holding The Fashion Society. ZEB heeft er momenteel 79 en dat moeten er binnen drie jaar 100 worden. Ook met de zusterondernemingen PointCarré en The Fashion Store hebben we uitbreidingsplannen.” The Fashion Store telt vandaag 21 winkels, tegen 2030 moeten dat er 50 worden. PointCarré telt 30 winkels in Franstalig België en wil uitbreiden naar Frankrijk. Hindriks geeft aan dat hij sterk gelooft in de toekomst via de fysieke winkels van de groep. “Stel je eens voor dat je niet meer kan gaan winkelen en alles online zou moeten kopen? Dat zou verschrikkelijk zijn. Wij kiezen daarom resoluut voor de andere richting en blijven winkels openen.”
Hij wil daarbij ook inzetten op het geluk van de 1.200 medewerkers van The Fashion Society. “We zijn onder leiding van Luc en Isabelle gestart met een ‘We Care’ programma voor medewerkers. We willen dat iedereen zich goed, ja zelfs gelukkig voelt op de werkvloer. Uiteraard straalt dit ook af op onze klanten. Maar soms ‘schuurt’ het leven en loopt alles wat moeilijker. In het verleden gaven we dan al sporadisch coaching aan medewerkers. We willen dit systeem nu uitbreiden naar iedereen.” Dat komt er op neer dat elk personeelslid op kosten van ZEB een lifecoach kan consulteren, ook als het gaat om privé-zaken. “Ik geloof niet in de klassieke work/life balance. Mensen zijn één geheel, je kan ze niet opsplitsen in 'werk' en 'privé'. Je stopt niet met mama zijn als je de deuren van de winkel binnenstapt. En omgekeerd denk je thuis in de zetel ook nog wel eens aan het werk. Daarom geloof ik heel hard in zorgen voor onze medewerkers. En dus ook ondersteunen als het privé moeilijk gaat. Ik moei mij inderdaad met het privéleven van mijn medewerkers. Let wel, enkel als zij dat zelf oké vinden natuurlijk.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?