- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ben je vegetariër, gluten- of lactose-intolerant? Dan heeft Colruyt een handig hulpmiddel ontwikkeld voor jou. Met de nieuwe SmartWithFood-app weet je in een oogopslag of een product in jouw dieet past.
Colruyt Group lanceert SmartWithFood, een app die werkt als een praktische lifestyle-assistent. De gebruiker moet eenmalig zijn voedingsprofiel invullen en aanduiden of de app rekening moet houden met intoleranties, of met een vegetarische, veganistische of alcoholvrije levensstijl. Daarnaast kan hij nog meer dan 200 ingrediëntenvoorkeuren of –vereisten aangeven.
Met de app kunnen klanten de productbarcodes scannen van huismerken én nationale merken. De app toont in een oogopslag of het gescande product matcht met één of meer persoonlijke voedingsprofielen en stelt ook alternatieven voor. Hij herkent nagenoeg alle producten in de winkels van Colruyt, Bio-Planet, OKay en ook het Colruyt Group-assortiment bij de aangesloten Spar-winkels.
Na het scannen van de barcode toont de app meteen of het product past bij de ingegeven profielen. Hij geeft ook info over de voedingswaarden van het product en het equivalent aan lichaamsbeweging (fietsen, joggen …) van de portie. De gebruiker kan bovendien passende alternatieve producten opvragen. De app SmartWithFood stelt dan alle alternatieve oplossingen in de verschillende voedingswinkels van Colruyt Group voor.
Colruyt Group focust met SmartWithFood in eerste instantie op een aantal voedingsprofielen die hoge nood hebben aan betrouwbare voedingsinformatie. De app kan het leven vergemakkelijken van bijvoorbeeld mensen met een intolerantie voor gluten of lactose. Maar de app is ook een handige tool voor wie vegetarisch wil eten of voor al wie snelle en correcte informatie wil over ingrediënten en voedingswaarden.
“We nemen hier een rol van pionier op," zegt Business Unit Manager Ignace De Nollin. “Ook al zal de digitale productinformatie bij aanvang niet altijd volledig zijn of 100% overeenstemmen met de info op de verpakking, op dit moment is de app al een heel betrouwbare tool. We zijn overuigd van zijn meerwaarde voor de doelgroep. Datakwaliteit verbeteren is een continu proces waarbij we ambiëren om de solide basis die er nu is, samen met onze leveranciers verder te verfijnen."
Op termijn zullen consumenten hun profiel ook verder kunnen verrijken met persoonlijke voorkeuren, zoals minder verzadigde vetten, een Mediterraan of suikerarm dieet. SmartWithFood wil zo de voorloper zijn in het digitaal ter beschikking stellen van gepersonaliseerde voedingsinformatie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?