iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Franse modeketen Pimkie had vorig jaar al aangekondigd dat het van plan was om tegen 2027 63 winkels te sluiten. Nu laat de retailer weten dat er nog eens 36 winkels in de loop van dit jaar hun activiteiten zullen stopzetten.
Pimkie, dat bijna een jaar geleden een transformatieplan opstartte om "zijn bedrijf duurzaam te maken" en "terug te keren naar groei", is door de "economische context" gedwongen dit plan te intensiveren. Donderdag kondigde het bedrijf in een persbericht aan dat het in de loop van dit jaar nog eens 36 winkels zal sluiten, waardoor nog eens 239 banen verloren zullen gaan. Deze sluitingen komen bovenop de 63 andere die werden aangekondigd in 2023 en waarvan er al 23 winkels zijn gesloten. In totaal zullen 74 winkels hun deuren dichtdoen in 2024, wat zal leiden tot een verlies van 414 banen. Daarnaast zullen 14 winkels van het netwerk worden aangesloten bij de Chinese keten Miniso, in een poging om "de activiteiten te diversifiëren".
Al verschillende maanden volgen verschillende aankondigingen over winkelsluitingen zich op in de Franse confectiesector. Naf Naf, André, Kookaï, Gap France, Kaporal, Go Sport, Don't Call me Jennyfer ... Het aantal ketens dat onlangs het faillissement heeft aangevraagd is niet meer bij te houden. En dat als gevolgd van de algemene inflatie, de dalende koopkracht van klanten en de hevige concurrentie van goedkope spelers, om nog maar te zwijgen van de naweeën van de coronaperiode.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?