- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Voor de Belgische non-food retail is 2017 goed begonnen, met een omzetgroei van 1,4% in het eerste kwartaal. Vooral games, witgoed en tuinproducten deden het goed.
Hoewel de Belgische non-food vorig jaar met 0,7% achteruit ging, waren er naar het jaareinde toe duidelijk tekenen van verbetering. De non-food retail groeide in het laatste kwartaal van 2016 met 2%, en die groei heeft de sector verder gezet in het nieuwe jaar. Uit het laatste GfK Retail Report blijkt namelijk dat de Belgische non-food verkoop er in Q1/2017 met 1,4% op vooruit ging.
De drijvers van deze groei zijn vooral de kleine (+6.9%) en grote huishoudapparaten (+4.2%). Er werden in het afgelopen kwartaal meer koelkasten en wasmachines verkocht, en ook stofzuigers, haardrogers en friteuses gingen vlot over de toonbank.
Een ander sterk presterend segment was ‘Media & Entertainment’, zeg maar games, films en muziek. Hoewel er steeds minder cd’s en dvd’s gekocht worden, groeit de markt met 1,8% dankzij gaming. Onder andere de lancering van de nieuwe Nintendo Switch speelde hier een rol in.
Ook de Belgische doe-het-zelf-markt kende een goed eerste kwartaal, met een groei van 3,9%. Het goede weer deed de vraag naar tuinproducten zoals barbecues, grasmachines en onderhoudsproducten stijgen met 30% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hierdoor kon de Belgische DIY-sector in de maand maart zelfs een omzetgroei van meer dan 10% optekenen!
Diezelfde goede weersomstandigheden waren dan weer slecht nieuws voor de fashion retailers. Het atypische winterweer zorgde vooral in januari voor minder verkoop. Dankzij beterschap in februari en maart, blijft de omzet op de fashionmarkt min of meer stabiel (-0,6%). Ook consumentenelektronica kende een minder positief jaarbegin: de markt zag de omzet met 1% achteruit gaan door een dalende tv-verkoop. De ‘Stationery’-markt ging zelfs met 4% achteruit door dalende verkoop op alle vlakken.
De booming telecommarkt gaat nog altijd vooruit, maar de groei is ietwat vertraagd in Q1/2017. Het segment groeide vorig jaar nog met 12% (Q1/2016), maar blijft nu steken op +3,5% omdat er minder smartphones werden verkocht. Een markt om in de gaten te houden, is volgens GfK die van de ‘wearables’. Gedreven door de populariteit van ‘Health & Fitness Trackers’ kende dit segment een driecijferige groei in het afgelopen kwartaal.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?