- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De groei van de Belgische food retailmarkt is in het eerste kwartaal stilgevallen. Door dalende volumes en een late Paasvakantie, is er 0% groei. Dat meldt onderzoeksbureau Nielsen.
FMCG-producten werden in het eerste kwartaal van 2017 bijna een procent duurder (+0,9%), maar dat kon de dalende volumes niet goedmaken (Nielsen YOY Q1 2017). Mede door het later vallen van de Paasvakantie, gingen de verkochte volumes met 0,9% achteruit. Hierdoor kon de Belgische boodschappenmarkt 2017 niet met groeicijfers inzetten: de FMCG-markt blijft stabiel (+0,0%).
Daarmee doet ons land het iets minder goed dan het Europees gemiddelde van +0,2%. In heel het continent staan de volumes onder druk (-0,7%) en gaan de prijzen omhoog (+0,9%). De sterkste groei was terug te vinden in Turkije (+11,6%), Slovakije (+3,9%) en Hongarije (+3,4%). Ook Spanje deed het goed (+2,2%), terwijl de markt in Duitsland (-1,5%) en het Verenigd Koninkrijk (-1,5%) krimpt. De grootste daler is echter Griekenland, waar de markt met 7,3% achteruit ging.
Onderzoeksbureau Nielsen spreekt van de laagste inflatiecijfers in acht jaar tijd. “De prijsinflatie is wat belangrijk is. De lage groei in volume is puur een gevolg van de timing van Pasen”, zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe bij Nielsen. “De 0,9% groei in prijs is stabiel ten opzichte van de 1% over heel 2016. Dat wijst erop dat er weinig inflatiedruk is op de Europese boodschappenmarkt.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?