Emy Elleboog
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Emy Elleboog
Okay Direct, de onbemande stadswinkel van Colruyt Group, heeft de Mercuriusprijs 2022 gewonnen.
OKay Direct is een onderdeel van de groep Colruyt. In de volautomatische winkel in het centrum van Gent kunnen consumenten zeven dagen op zeven, dag en nacht boodschappen doen. De winkel is onbemand. Volgens de jury gaat het om een unieke formule. "OKay Direct is de eerste supermarkt in België die 24 op 24, 7 op 7 toegankelijk is en ook de eerste plek waar consumenten 's nachts de mogelijkheid hebben om levensmiddelen aan competitieve dagprijzen te kopen. Zelfs op wereldschaal is het vernieuwend dat een winkel tegelijkertijd door meerdere klanten kan worden bezocht, zelfs als er geen personeel aanwezig is”, aldus de jury. Gert Somers, verantwoordelijke stadsformules bij OKay, toonde zich tevreden: “Er is heel wat tijd en energie gekropen in het opnieuw bestuderen van ons model om tot het concept van OKay Direct te komen. Dat we hiervoor één jaar na opening de Mercuriusprijs mogen ontvangen, dé erkenning voor innovatie in de retailsector, is voor ons de kers op de verjaardagstaart.” Marketplace van Decathlon belandde op de tweede plaats. Het platform bevat naast het eigen sportassortiment ook artikelen van honderden andere merken. De derde plaats ging naar Yuman Village, een circulair warenhuis in Brussel waar klanten terecht kunnen voor tweedehands en recyclage-producten. De Mercuriusprijs wordt elk jaar uitgereikt door Comeos, de sectorfederatie voor handel en diensten in België om innovatie in de bloemen te zetten. Colruyt Group won vorig jaar ook al de award, met de introductie van de Eco-score.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?