- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold heeft donderdag een geconsolideerde netto-omzet van 7,8 miljard euro voor het vierde kwartaal bekendgemaakt, een stijging van +7,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Bij constante wisselkoersen stegen de netto-opbrengsten met 5,1%. Over heel 2012 bedroeg de geconsolideerde omzet 32,8 miljard euro, een stijging van 8,5%. In deze cijfers worden Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Bol.com meegerekend.
In de Verenigde Staten stegen de opbrengsten met 4,3%. Volgens de groep is deze stijging onder andere te verklaren uit de inspanningen van het team tijdens de orkaan Sandy, waardoor de winkels open konden blijven. De aankopen die de Amerikaanse consumenten deden om te hamsteren in de dagen voordat de orkaan Sandy arriveerde, droegen dan ook bij aan de goede prestatie van de groep in de Verenigde Staten.
De eigenaar van de merken Stop&Shop, Giant-Loandove en Giant-Carlisle, die in de Verenigde Staten zijn gevestigd, heeft verklaard dat al deze formules marktaandeel hadden gewonnen. De Amerikaanse supermarkten van de groep, geconcentreerd in het noordoosten, leverden bovendien betere prestaties dan die van de Belgische concurrent Delhaize, met een grotere aanwezigheid in het zuidwesten.
De groei van de omzet in het vierde kwartaal van +7,7% in Nederland werd vooral opgevijzeld door de toevoeging van 15 voormalige C1000/Jumbo-winkels die in het tweede semester van het jaar waren omgevormd. Dit betekent een lichte stijging (0,2%) bij identieke omzet. Het voorgaande kwartaal noteerde de groep een groei van 2,5%. Ahold verklaart deze groeivertraging onder andere uit de toegenomen concurrentie waaraan zijn cosmeticaketen Etos het hoofd moest bieden.
Over het boekjaar 2012 noteerde Ahold in Nederland een omzet van 11,1 miljard euro (+5,2%), ofwel een groei van 1% bij gelijkblijvend verkoopoppervlakte. Albert Heijn heeft zijn marktaandeel vergroot. De keten heeft drie afhaalpunten voor onlineboodschappen geopend. Ahold zegt daarnaast tevreden te zijn over de prestaties van Albert Heijn in België, waar de onderneming er drie extra winkels heeft geopend. In ons land zijn nu 11 verkooppunten van Albert Heijn.
Bol.com heeft op zijn beurt een zeer goede verkoopprestatie genoteerd en blijft zijn positie in Nederland versterkten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?