iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Noch de moeilijke nasleep van de coronacrisis, noch de alomtegenwoordige inflatie hebben de warme dranken echt uit het lood kunnen slaan. De volumes zijn misschien wat afgeroomd, maar dat heeft de categorie er niet van weerhouden toch vooruit te gaan, hierbij aangedreven door koffie.
Met uitzondering van een paar niches hebben de meeste segmenten van de categorie warme dranken te maken gekregen met sterke prijsstijgingen, die zich logischerwijs hebben vertaald in dalingen van de volumes, waarvan sommige aanzienlijk zijn. De daling had echter groter kunnen zijn, aangezien de algemene trend in termen van omzet positief blijft, tot zelfs zeer positief, zoals blijkt uit de jaarcijfers van NielsenIQ (MAT P05). “De verkoop van warme dranken is over het algemeen gedaald ten opzichte van vorig jaar”, bevestigt Alice Kibale, verantwoordelijke externe communicatie bij Aldi België. “Ondanks deze algemene daling merken we dat de verkoop van thee het goed heeft gedaan, met een stabilisatie in termen van volume.” Bij Colruyt is het verhaal ongeveer hetzelfde, met vruchtenthees en andere infusies die het beter doen dan de klassieke zwarte thee. Lidl en Delhaize zijn daarentegen positiever. “We hebben een globale stijging gezien van 5,5% in de verkoop per stuk vergeleken met vorig jaar”, vertelt Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl. Karima Ghozzi, die dezelfde functie bekleedt bij de retailer met de leeuw, verzekert ons dat de categorie het goed doet, “met uitzondering van de warme chocolademelk”, voordat ze eraan toevoegt dat “koffie de groei aanjaagt”.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?