- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Britse online bloemenverkoper Bloom & Wild heeft zijn Nederlandse sectorgenoot Bloomon overgekocht. Hoeveel het bedrijf neertelde voor de overname is niet bekend. Beide merken blijven bestaan na de overname.
Bloomon, de online bloemist die in 2014 werd opgericht door 3 Nederlanders, komt in handen van zijn Britse sectorgenoot Bloom & Wild. Het bedrijf, dat in 2013 werd opgericht, is marktleider op het gebied van bloemen en geschenken in het Verenigd Koninkrijk en is actief in vijf landen (Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland). Hoeveel het bedrijf precies neertelde voor Bloomon is niet duidelijk. Bloomon, dat actief is in Nederland, Duitsland, België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, staat bekend om zijn eigenzinnige boeketten die aan huis worden geleverd, vaak via een abonnementsformule. Bloomon onderscheidt zich van de concurrentie door zijn bloemen rechtstreeks in te kopen bij de kweker en die aan de klant te leveren. Vorig jaar was het bedrijf nog goed voor een omzet van 42 miljoen euro.
Door de overname willen beide bedrijven hun positie als marktleider in Europa verder versterker. “Bloomon heeft een sterke marktpositie in de Benelux en Denemarken en Bloom & Wild in het Verenigd Koninkrijk. Beide groeien hard in Duitsland. Door het samengaan van beide ondernemingen ontstaat de grootste Europese online speler - actief in 8 landen - in het bezorgen van bloemen en kamerplanten. Voor dit boekjaar verwachten we 8 miljoen bezorgingen en een gezamenlijke omzet van circa 250 miljoen euro", vertelt Aron Gelbard, medeoprichter van Bloom & Wild. Gelbard blijft CEO en Bloomon-oprichters Bart Troost en Patrick Hurenkamp worden respectievelijk chief international officer en chief innovation officer. Bart Troost benadrukt dat beide formules sterk complementair zijn. "Zo heeft bloomon bijvoorbeeld veel ervaring met het abonnementsmodel en het kopen van bloemen voor jezelf, terwijl Bloom & Wild excelleert met een breed cadeau-assortiment als losse verkoop en een sterke app", vertelt hij. "Door de overname van Bloomon door Bloom & Wild kunnen we inzetten op internationale expansie en tegelijkertijd structureel blijven investeren in onze propositie. We blijven dat net als Bloom & Wild doen onder hetzelfde merk en met dezelfde mensen." In totaal werken er zo'n 300 mensen voor de beide bedrijven samen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?