- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Picnic gaat ook op zondag boodschappen thuisbezorgen. De Nederlandse online supermarkt start er nog deze zondag mee. De dienst werd in acht steden uitgetest en de reacties waren zo goed, dat het bedrijf die nu meteen overal uitrolt waar het actief is.
Picnic is iets meer dan drie jaar geleden gestart in één stad: Amersfoort. Inmiddels bezorgt de ‘websuper’ in 70 plaatsen, hoofdzakelijk in stedelijk gebied. Voorlopig wordt nog maar een gedeelte van Nederland afgedekt: Noord-Brabant, Noord-Holland, Rotterdam, Utrecht en vanaf februari grote delen van Amsterdam. Naar eigen zeggen steeg het aantal klanten vorig jaar van 90.000 naar ruim 275.000.
Het bedrijf publiceert geen winst- en omzetcijfers, maar uit de jaarrekeningen die het deponeerde blijkt dat het in 2017 45 miljoen verlies leed op een omzet van 100 miljoen. Dat was vooral te wijten aan investeringen in distributiecentra en personeel. Vorig jaar verdubbelde de omzet tot 200 miljoen.
Om de dienstverlening uit te breiden, gaat Picnic nu dus ook op zondag leveren, meldt de krant AD. Andere webshops zoals Coolblue en bol.com doen dat al, maar het is de eerste keer dat een supermarkt op zondag bezorgt. Albert Heijn en Jumbo leveren zes dagen per week, maar de meeste van hun fysieke supermarkten zijn op zondag open.
Volgens Michiel Muller, een van de oprichters van Picnic, zullen zo’n 15% meer ‘runners’ nodig zijn om op zondag te leveren. Het bedrijf heeft nu al 2.500 mensen in dienst. De online supermarkt brengt de boodschappen met elektrische wagentjes gratis aan huis, naar eigen zeggen tegen de laagste prijs.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?