- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Verschillende politici, academici, consumentenorganisaties en multinationals als Nestlé, Danone, Ahold Delhaize en Carrefour pleiten voor de verplichte invoer van de nutriscore.
De nutriscore moet deel uitmaken van de zogeheten farm-to-fork-strategie van de Europese Commissie. Dat vinden niet alleen Nestlé, Danone, Ahold Delhaize en Carrefour, maar ook Test Aankoop, Sciensano en vergelijkbare organisaties. Ze hebben een brief gestuurd naar Europees commissaris Stella Kyriakides.
Kyriakides wil met de farm-to-fork-strategie de nadruk leggen op gezonde en duurzame voeding. De nutriscore past daar uitstekend in, vinden de ondertekenaars van de brief. De nutriscore moet consumenten helpen bij het kiezen van een evenwichtig voedingspatroon.
Het systeem wordt nu ondersteund door de regeringen in België, Spanje, Duitsland, Nederland, Luxemburg en Zwitserland. Volgens de Europese voedselwetgeving kunnen landen aanbevelingen rond voedingskeuzelogo’s alleen vrijwillig navolgen. Samen met Danone is Nestlé een van de voortrekkers van de nutriscore in de voedingsindustrie. Sinds enkele dagen zijn de verpakkingen van verscheidene Nestlé-verpakkingen ook in België voorzien van de nutriscore.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?