
iStock
Breaking news
iStock
Paaseieren worden fors duurder in vergelijking met een jaar eerder. Huismerken kennen de grootste stijging, met een piek tot 120%. Gemiddeld bedraagt de stijging 16%.
Of er minder gesmikkeld zal worden, moet nog blijken, maar met Pasen in aantocht lopen de prijzen van chocolade-eieren op. Bij de drie grootste supermarktketens — Colruyt, Delhaize en Carrefour — betaal je voor chocolade snoepgoed nu gemiddeld 16% meer dan in de aanloop naar Pasen vorig jaar, zo blijkt uit een analyse van prijsvergelijker PingPrice waarover Het Laatste Nieuws bericht. Bij Carrefour werden de bijna 300 chocoladeproducten in het assortiment gemiddeld 12,4% duurder in vergelijking met een jaar eerder. Bij Delhaize kwam er 17,4% bij en bij Colruyt bijna een vijfde (19,1%). 100 gram melkchocolade-eitjes van Milka bij Delhaize kosten nu 2,99 euro tegenover 2,39 euro een jaar eerder.
Wie kiest voor de grote paaseieren van het Belgische Libeert betaalt voor een 'fijnproever mix' van 155 gram bij Colruyt nu 5,79 in plaats van 5 euro. Opvallend is dat de prijzen van huismerken veel sterker stegen. Prijsstijgingen van 30 tot 75% zijn daar geen uitzondering. Pingprice merkt bij Boni, het huismerk van Boni, zelfs meer dan een verdubbeling van de prijs op. Voor een mix van 1 kilogram paaseitjes betaalde je de voorbije vier weken gemiddeld 12,71 euro. Vorig jaar was dat nog 5,79 euro, ofwel 120% minder. Intussen daalde de prijs weer naar 10,12 euro. De prijzen van chocolade-eieren stijgen altijd naar aanloop van Pasen, maar ook de gestegen grondstofprijzen spelen dit jaar een belangrijke rol, doordat hogere temperaturen en gewasziektes de cacao-oogsten verstoorden. De groothandelsprijs piekte tot boven 10.000 dollar voor een ton cacao, maar viel intussen terug naar 8.000 dollar. Dat is nog altijd hoog en de verwachting is dat dat voorlopig zo zal blijven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?