- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Vanaf vandaag kunnen klanten bij Ikea Hasselt rondlopen in een virtuele keuken en pannenkoeken bakken in virtual reality. De retailer rolt er een VR-project uit dat klanten moet helpen om keukenoplossingen uit te testen. Het is één van de drie wereldwijde vestigingen waar het proefproject wordt uitgerold.
Ikea Hasselt is samen met winkels in Etobicoke (Canada), Västerås (Zweden) en het Ikea service- en ophaalpunt in het Zweedse Enebyängen, één van de woonwarenhuizen dat deelneemt aan het pilootproject ‘VR Kitchen’. Ikea onderzoekt met dit project hoe de VR-toepassingen voor keukens op grotere schaal kunnen worden ingezet om klanten bij te staan in het realiseren van hun droomkeuken.
Concreet ontwikkelde Ikea twee Virtual Reality-applicaties. In de ‘VR Pancake Kitchen’ verkent de gebruiker de mogelijkheden van een Ikea-keuken door pannenkoekenbeslag te maken en pannenkoeken te bakken in een interactieve, virtuele keuken. In de ‘VR Kitchen Visualizer’ kunnen mensen dan weer rondwandelen in een virtuele Ikea demokeuken en interageren met de aanwezige objecten.
“Met onze Virtual Reality-applicaties willen we onze klanten helpen om een beter inzicht te krijgen in de zaken waaraan ze moeten denken wanneer ze hun eigen keuken willen ontwerpen en plannen”, zegt Ilona Vallons, keukenspecialist bij Ikea België en verantwoordelijke voor dit project. “En hoe kan dat beter dan hen te laten ervaren hoe een keuken aanvoelt?”
Wie een keuken koopt bij Ikea, gaat gemiddeld drie keer langs voor overleg en advies. Om dit proces zo aangenaam mogelijk te laten verlopen en klanten de ultieme geruststelling te bieden, experimenteert Ikea virtual reality, om klanten de mogelijkheid te geven om al voor hun aankoop te testen hoe hun keuken aanvoelt.
Virtuele realiteit staat nog in de kinderschoenen, maar evolueert zeer snel. Volgens Ikea kan de technologie haar klanten geweldige ervaringen bieden en hun interactie met het aanbod verbeteren. VR werd voor de eerste keer toegepast in de Duitse Ikea winkels om kleuren, materialen en de verlichting van meubelen in een woonkamer aan te passen alvorens ze te kopen. De meubelretailer testte ook vorig jaar al de Ikea VR Experience.
De virtuele keuken van Ikea Hasselt is nog tot 20 mei te ontdekken in de winkel. Klanten kunnen zich voor testsessies van de VR-toepassingen inschrijven op de Ikea Family-website.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?