De drie voedingsbedrijven PAB Benelux, PAB Chilled & Dairy en RV Food gaan voortaan samen door het leven onder de commerciële naam P&B Group.

Deze innovatieve merkenbouwer (distributie en marketing) werd in 2020 overgenomen door Heylen Group en maakt nu de eigen bedrijfsstructuren nog efficiënter in samenwerking met RV Food. Deze laatste is een bekende toeleverancier voor de voedingsindustrie en is reeds sinds 2015 onderdeel van Heylen Group. Het doel? Het hoofd bieden aan de toekomstige uitdagingen in de retail- en de marketingsector. De ambities hebben ook geleid tot de verhuizing van het hoofdkantoor. Vanuit een nieuw state-of-the-art kantoor op de iconische site Huyghebaert (Mechelen) commercialiseert P&B Group food en non-food producten en verzorgt de groep merklanceringen in de hele Benelux.

P&B Group als vaandeldrager van een gemeenschappelijke missie

De nieuwe commerciële naam P&B Group staat voor ‘Products and Brands’ en geeft de baseline van de drie bedrijven samen perfect weer: Crazy about products and brands, serious about your business. De missie van de groep is dan ook om partners en consumenten met elkaar te verbinden en te ondernemen met passie. CEO Frederic Vloeberghs benadrukt dat de eindconsument een centrale rol speelt binnen de drie bedrijven van P&B Group: “Zowel PAB Benelux, PAB Chilled & Dairy als RV Food willen de consument bereiken op een duurzame en innovatieve manier.”

Het idee achter de nieuwe naam gaat echter veel verder dan louter een gedeelde missie. In de praktijk integreert P&B Group de verschillende teams in één ondersteunende structuur. De drie bedrijven blijven hun respectievelijke activiteiten uitoefenen maar delen voortaan wel een back office, een marketingteam en een salesteam. 

Om deze ontwikkelingen mee vorm te geven, creëerde P&B Group ook een nieuwe huisstijl (waaronder een logo met het cijfer 21 in, een directe verwijzing naar Heylen Group) en een nieuwe dynamische website: www.productsandbrandsgroup.com. In 2022 staat de lancering van een eigen webshop op het programma.

Nieuw hoofdkantoor: traditie ontmoet hedendaagse ambitie

Wie industriepark Mechelen-Zuid zegt, zegt in één adem Huyghebaert. Deze site is een bekende naam in het Mechelse straatbeeld, mede dankzij de iconische boog boven de hoofdingang.

CEO Frederic Vloeberghs: “Ons vorig hoofdkantoor in Mechelen-Noord straalde steeds minder de missie, de visie en de waarden uit die P&B Group naar een succesvolle toekomst moeten loodsen. Het door ons vernieuwde gebouw beantwoordt perfect aan onze eisen en bovendien heeft de site Huyghebaert een directe historische link met de retail.” 

Het voltallige team van P&B Group kreeg trouwens inspraak in de renovatie en de vernieuwingen van het pand. Dat levert een unieke en creatieve sfeer op. Wie bijvoorbeeld het pand via de hoofdingang betreedt, komt eerst binnen in een ‘kruidenierswinkeltje’ uit de jaren 70. Daarmee wil P&B Group een ode brengen aan de geschiedenis van de retail.

De verhuizing (in 2022) binnen dezelfde stad levert bovendien het voordeel op dat alle medewerkers aan boord blijven.

Ambities: consolidatie, duurzaamheid en groei

P&B Group wil de referentie bij uitstek zijn om beloftevolle food & non-food producten en merken te ontwikkelen en te commercialiseren op Europese schaal. Momenteel is de ambitieuze speler actief in de Benelux waar de markt een steeds uniformer karakter krijgt. Denk maar aan de fusies van supermarktgroepen en de komst van Nederlandse retailketens naar België.

De groep wil echter niet onbezonnen groeien. “Het is belangrijk om trouw te blijven aan de eigen visie en te groeien met merken die het potentieel hebben om een sterk verhaal te vertellen,” aldus Frederic Vloeberghs. 

Die tegelijk ambitieuze en logische stappen zijn ook van toepassing op het aspect duurzaamheid. “Het begrip duurzaamheid moet een betekenisvolle en praktische invulling krijgen. Stiekem droom ik ervan om een referentie te worden op het vlak van CSR en een strikt charter overeen te komen met merken en leveranciers die P&B Group willen vervoegen,” voegt de gedreven CEO toe.

De groep wil ook naar de (toekomstige) medewerkers een uithangbord zijn van de intrinsieke waarden: verantwoordelijk, ondernemend, doelgericht, open en fun.