Start-up PEACH vergelijkt zichzelf met een 'personal shopper': het stelt zijn klanten voor biologische en duurzame producten te kopen op basis van bijgeleverde recepten. Een manier om shoppen en koken makkelijker te maken.

"PEACH is een simpele, vernieuwende en gezonde oplossing die iedereen toelaat om online te kopen op basis van recepten. Klanten kiezen welk recept hen bevalt en wij sturen uw bestellingen naar een partner. Het enige wat klanten nog moeten doen, is hun boodschappen thuis laten leveren of zelf ophalen, zodat ze files kunnen vermijden." PEACH trok onze aandacht om het, zeker in crisistijd, een alternatief biedt voor de klassieke boodschappen. 

Chloé Maquet (25) is één van de twee oprichtsters van de start-up, die momenteel exclusief samenwerkt met drie winkels van Färm (Louvain-la-Neuve, Jourdan en Tenbosch). Het concept is simpel: een ervaring aanbieden die dicht bij die van een Collect & Go zit. "Op onze site kan je een winkel kiezen, daarna kies je een recept. Vervolgens wordt een winkelmand gevuld met alle ingrediënten van het recept", legt ze uit.

 

Chloé Maquet et Anne-Françoise Meurant

Chloé Maquet en Anne-Françoise Meurant, de andere oprichtster, kende elkaar aanvankelijk niet. Ze leerden elkaar kennen bij een evenement voor startende ondernemers. Ze hadden beide hetzelfde idee: een service aanbieden die gelijkt op die van Hello Fresh, maar met nadruk op duurzame en biologische producten. "We hebben allebei in het bedrijfsleven gewerkt. Met onze dagindeling en levensstijl was het moeilijk om tijdens de week goede producten aan te kopen. We moesten onze waarden aan de kant schuiven omdat we niet de tijd hadden om naar gespecialiseerde winkels te gaan. We vonden dat het makkelijker moest worden om aan die producten te komen", aldus Chloé Maquet.

"Samenwerking voorzien voor begin van lockdown"

PEACH ontstond al sinds mei vorig jaar, maar het was pas sinds maart van dit jaar dat de eerste samenwerking startte. "We dachten al voor de crisis om samen te werken met winkels. De samenwerking met de winkel van Färm in Louvain-La-Neuve was voorzien voor de eerste maandag van de lockdown." Een toevallige samenloop van omstandigheden die de start-up toelaat zijn ontwikkeling te versnellen. "De doelstelling was om een test te doen in Louvain-la-Neuve", zegt Chloé Maquet. Door de crisis is er een echte behoefte en een grote vraag in Brussel. We hebben het concept dus uitgebreid naar twee andere winkels."

Voor de samenwerking met Färm werkte de start-up anders. "Oorspronkelijk stelden we maaltijdenboxen voor in Brussel, zoals Hello Fresh, maar met duurzame producten. We hadden onze eigen bevoorrading, onze eigen logistiek, onze eigen stock en we deden alles intern. Vanaf nu sturen we bestellingen naar winkels en zijn het zij die de logistiek voor hun rekening nemen. Voor ons maakt dat een groot verschil.

"We geven kleinere spelers de kans om hun producten online aan te bieden"

PEACH let niet alleen de nadruk op bio en duurzaam, maar ook op lokaal. "We creëren zelf onze recepten op basis van seizoensgroenten, wat toelaat om een beroep te doen op lokale producenten. We willen niet alleen met supermarkten, maar ook met kleine spelers samenwerken." Voor winkels die geen webshop hebben, is het een mogelijkheden om er toch onrechtstreeks één te hebben. Tijdens de crisis werkt de start-up ook samen met enkele chefs, om hen wat meer zichtbaarheid te geven. Elke week wordt een Brusselse chef in de kijker gezet en kunnen klanten recepten van hem proberen. "We willen consumenten de kans geven om elders online aankopen te doen dan bij grote ketens, met de nadruk op duurzaamheid." Door de crisis is er meer aandacht voor lokaal en duurzaam. "We hopen dat mensen ook na de crisis lokaal, bio en duurzaam blijven waarderen."