- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold (Albert Heijn) heeft er een goed eerste kwartaal op zitten: de omzet en de nettowinst stegen en de Nederlandse distributeur zit op een berg cash door de verkoop van haar ICA-aandeel. Ahold gaat nu voor 2 miljard eigen aandelen inkopen.
De omzet voor Q1 2013 ging 4,4% (bij constante wisselkoersen) omhoog en bedraagt 10,1 miljard euro. In de Verenigde Staten steeg de omzet 3,4% en in Nederland en België zelfs 7,5%. “We hebben opnieuw marktaandeel gewonnen in onze belangrijkste markten als gevolg van identieke omzetgroei, uitbreiding van ons winkelnetwerk, en sterke groei van onze online activiteiten (bol.com, red.)”, zegt CEO Dick Boer.
In België opende Ahold onlangs een vijftiende Albert Heijn-supermarkt. “We zijn tevreden met onze uitbreiding in België, en met de sterke omzetprestaties van onze online activiteiten, die voor een deel te danken zijn aan het succes van onze afhaalpunten”, zegt de CEO daarover.Hoewel beursanalisten meer omzetgroei verwacht hadden, boekt de groep ook een stevige nettowinst van 1,95 miljard euro. 1,75 miljard daarvan komt voort uit de verkoop van het 60%-aandeel van Ahold in de Zweedse retailketen ICA. In totaal bracht die verkoop de Nederlanders 2,5 miljard op (ontvangen in dividend en opbrengst na verkoop ICA aandeel).
Ahold gaat nu 2 miljard van die opbrengst in een inkoopprogramma investeren. Ze gaat bijna een zesde van haar eigen aandelen kopen. Dat is goed nieuws voor de aandeelhouders, want de dividenden zullen in de toekomst over minder aandeelhouders verdeeld moeten worden. Bovendien zal het inkoopprogramma ook de beurskoers opdrijven.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?