- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sinds het uitbreken van de fipronilcrisis deze zomer is de prijs van eieren voor voedingsbedrijven verdubbeld. Dat meldt sectororganisatie FEVIA, die zegt dat de scherpe prijsstijging van eieren een ernstige bedreiging is voor de Belgische voedingsindustrie.
De gemiddelde prijs voor 100 witte eieren op de veiling van Kruishoutem is deze maand opgelopen tot iets meer dan 9 euro. In juli van dit jaar, vlak voor het uitbreken van de fipronilcrisis bij de kippenboeren, was dat maar 4,5 euro. Het jaar voorafgaand aan de crisis noteerde de officiële markt van Kruishoutem ook een stabiele prijs voor eieren.
Een enquête bij de leden van FEVIA bevestigt bovendien dat de prijsstijging voor eigeel nog een stuk hoger is, tot 250% sinds het begin van de crisis.
“De plotse prijsstijging betekent voor tal van bedrijven in de agro-voedingsketen een aanzienlijke en bijkomende financiële klap als gevolg van de fipronilcrisis”, klinkt het. Analisten verwachten bovendien dat de schaarste aan eieren en dus de hoge prijzen nog verschillende maanden zullen aanhouden. "Deze financiële klap bedreigt in het bijzonder de leefbaarheid van de vele kmo’s in de voedingsindustrie."
De productiekosten van de voedingsindustrie gaan hiermee de hoogte in. "Ondanks de voortdurende inspanningen van bedrijven om bijkomende kosten te compenseren met een hogere efficiëntie blijven de marges van voedingsbedrijven onder druk staan. 2017 zou voor verschillende voedingsfabrikanten dan ook een pikzwart jaar kunnen worden", aldus FEVIA.
Daarom doet FEVIA een dubbele oproep. Ten eerste wil de federatie dat overheden rekening houden met het effect van de enorme prijsstijgingen bij het toekennen van ondersteuning aan bedrijven die getroffen zijn door de fipronilcrisis. Ten tweede doet Fevia een oproep aan de andere spelers in de voedingsketen om “de nodige flexibiliteit aan de dag te leggen”, bijvoorbeeld tijdens commerciële onderhandelingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?