Pur Natur, met roots in België, bestaat sinds 1990 en is actief in de verse zuivelsector. Op dit moment is het bedrijf in volle groei en bloei. Dankzij de synergie tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf, zijn ze de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. “Teamwork makes the dream work!”, zeggen ze weleens. Niet alleen binnen het bedrijf moet het van een leien dakje lopen, ook is een efficiënte samenwerking met externe partners als IPP cruciaal. Het is als een ketting die aaneenschakelt.
“IPP communiceert vlot, open en zeer transparant. Op regelmatige tijdstippen springt Yves, onze vaste contactpersoon, eens binnen. We bekijken dan samen wat we kunnen optimaliseren en hoe we dat gaan aanpakken. Het is fijn samenwerken op die manier!", aldus Hilde Parmentier, responsible warehouse bij Pur Natur. Maar neem dit niet zomaar van Hilde aan, lees het hele verhaal.
Expansie
Als we rond de tafel zitten met Hilde werkt ze 5 jaar voor Pur Natur. In die 5 jaar heeft ze de expansie van het bedrijf vanop de eerste rij meegemaakt. “Momenteel hebben we in België vier vestigingen: Pur Natur in Kruishoutem, zuivelbedrijf LACTIS in Sint-Pieters-Leeuw, Compagnie Laitière in Rochefort en Butterei Pur Natur gelegen in Büllingen. Daarnaast zijn we ook bezig om de Franse markt te veroveren met Pur Natur via een eigen productiesite in Oost-Frankrijk en krijgen we voet aan grond in de UK met Pure Nature.”
Waaraan ze die sterke groei te danken hebben? “Het begint allemaal met de kwaliteit van je product. Die moet excellent zijn. Bovendien zetten we heel hard in op innovatie: nieuwe smaken, nieuwe producten en dat telkens op basis van 100% biologische grondstoffen!”
IPP als constante factor
Met duizenden palletbewegingen per jaar passeert IPP geregeld bij Pur Natur. Stilaan begint het bedrijf ook uit haar voegen te barsten. “Het productieprogramma zit bomvol. We moeten uiteraard de producten ook kunnen stockeren, maar momenteel is de capaciteit van onze frigoafdeling onvoldoende. Daardoor moeten mijn team en ik ervoor zorgen dat er elke dag voldoende palletten buitengaan. Zodat we plaats hebben voor alle producten. Extra investeringen zijn gepland om ook de opslagcapaciteit te verruimen.”
En hier komt IPP natuurlijk ook in the picture! “Onze samenwerking verloopt heel soepel. Ik stuur gewoon in een mailtje hoeveel pallets ik waar en wanneer nodig heb en IPP regelt het voor mij. Binnenkort gaan we ook werken met de webportal van IPP. Zo kunnen we korter op de bal spelen en sneller bekijken waar optimalisaties mogelijk zijn. Een goed voorbeeld: in het verleden wachtte ik soms te lang met mijn palletbewegingen door te geven. Dat bracht extra kosten met zich mee. Yves van IPP heeft mij daarop attent gemaakt. We geven nu wekelijks de palletbewegingen door en de extra kosten zijn verdwenen. Dergelijke interactie tussen klant en leverancier appreciëren we.”
Korte lijntjes
Pur Natur is zoals gezegd volop bezig met de uitbreiding naar de UK. “We gaan daar de markt aanboren met ‘Pure Nature’, de Engelse variant van Pur Natur. Dat brengt veel werk met zich mee. De inhoud van het potje is hetzelfde, het etiket ziet er hetzelfde uit, maar het merk en de taal zijn anders. Gelukkig kunnen we ook op IPP palletten versturen naar de UK. Daarvan hebben ze ons tijdig op de hoogte gebracht, zowel via mail als met een persoonlijke brief. Zo weet je waar je rekening mee moet houden.”
Hilde is zelf heel erg punctueel, het plaatje moet kloppen en dat verwacht ze ook van de leveranciers. “IPP levert de palletten altijd op de afgesproken dag en het juiste tijdstip. Zijn de palletten toch een dagje later? Dan brengen ze mij daar zelf van op de hoogte. Als ik een vraag stel, beantwoorden ze die binnen het half uur. Het zijn die details die voor meerwaarde zorgen en op lange termijn is dat de beste manier van samenwerken!”
Samen werken en samenwerken
Pur Natur functioneert als een geoliede machine. De salesafdeling, de laboranten, de mensen van marketing en productie werken samen als één team. Sales verkoopt de producten aan alle retailers. In het labo zijn ze constant bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten, smaken, … Marketing gaat na wat er speelt op de markt en doet diepgaand marktonderzoek aan de hand van enquêtes. “Natuurlijk valt het al eens tegen, maar je moet blijven proberen en vooral niet opgeven. Stilstaan is achteruitgaan!”
Duurzame ingesteldheid
Door het gebruik van circulaire modellen op basis van hergebruik en verantwoorde handelspraktijken probeert IPP de milieubelasting te beperken en bij te dragen aan een gezondere wereld. Dat sluit naadloos aan bij de waarden van Pur Natur.
Pur Natur produceert volledig biologisch, met respect voor de aarde, het water, de lucht en de dieren. “We hebben het bio certificaat op zak. Dat benadrukt en bevestigt de kwaliteit van onze producten. Daarnaast zijn al onze producten op basis van verse Belgische biomelk, die we halen bij boeren waarmee we een jarenlange samenwerking hebben. Door te werken met IPP dragen we nog extra bij aan een gezond milieu.”