Sinds het begin van de lockdownmaatregelen kopen consumenten steeds meer rechtstreeks van boeren. 'Boeren & Buren' ziet zijn verkoop verdrievoudigen en registreert bijna 2.000 nieuwe klanten.

Het gaat lokale boeren voor de wind sinds het begin van de corona-crisis. De producenten van het netwerk Boeren & Buren zien hun verkoop sinds het begin van de maand maart verdrievoudigen. Het netwerk registreerde 1.955 nieuwe klanten, die voor het eerst bestellingen deden. Voor het eerste ooit verwerkte het netwerk meer dan 7.000 bestellingen in een week. Een huzarenwerk voor de 600 producenten van het netwerk, zeker met de huidige beperkingen en veiligheidsmaatregelen. Meer dan 600 boeren en artisanale producenten zien het grootste deel van hun verkoopkanalen verdwijnen, nu publieke markten gesloten zijn, maar bedienen hun klanten nu via het online platform boerenenburen.be. 

Een “Buurderij”  is een vaste locatie in een buurt waar mensen wekelijks de producten die ze op voorhand online bestellen, kunnen gaan ophalen. Er zijn groenten, fruit, zuivel, vlees, ambachtelijke brood, honing, bier en vele andere lokaal bereide producten. Momenteel wordt om veiligheidsredenen de dienstverlening beperkt tot een praktisch ophaalpunt voor je bestelling en/of de levering aan huis ervan.