myprice
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
myprice
De Russische discounter Mere wil opnieuw winkels openen in ons land, dit keer onder de naam MyPrice. Op zijn website kondigt het de opening van drie filialen aan, waarvan er vandaag twee open zijn, in Opwijk en Boussu. In Boom was er nog geen verslag van de brandweer, waardoor de winkel niet opende.
Op kousenvoeten heeft de Russische discounter MyPrice – voorheen bekend onder de naam Mere – twee winkels geopend in ons land, in Opwijk (Vlaams-Brabant) en in Boussu (Henegouwen). De discountketen wou ook nog een winkel openen in Boom, maar stuitte daar op een ontbrekend verslag van de brandweer. Het aanbod is in de twee winkels hetzelfde als voorheen: verse producten zijn er niet of amper, er is wel voorverpakt vlees, droge voeding en veel non-food te vinden. Met een goed voorbereid boodschappenlijstje moet je er al evenmin binnen stappen: klanten moeten zich schikken naar het aanbod dat er is. Het Belgische moederbedrijf Lightkommerz koopt overal overtollige voorraden op en verkoopt die aan spotprijzen – 20% goedkoper dan Aldi, volgens het bedrijf (een claim die niet hard te maken bleek, maakte een vergelijkend onderzoek van Gondola duidelijk). De winkelruimte ziet er net als bij Mere uit als heel kaal uit. Enkel de gevel en de naam MyPrice – witte letters, rode achtergrond – laten vermoeden dat er een supermarkt is.
MyPrice noemt zichzelf op zijn website ‘de grootste keten in het discounter-formaat op de Oost-Europese markt’. Verder meldt het ook dat het sinds 2020 in België aanwezig is en dat het van plan is om zich te ontwikkelen “volgens de vragen en noden van de klanten”. Het bedrijf geeft aan “3 à 6 supermarkten te openen in 2023”. Die planning is allicht verschoven naar dit jaar. Op de website staan ook nog verschillende vacatures vermeld, voor onder meer store managers, administratieve medewerkers, aankoopassistenten en specialisten voor de aankoopafdeling.
De opening van de twee winkels is om verschillende redenen opmerkelijk. Om te beginnen is er de oorlog in Oekraïne en de vragen die de vestiging van een Russische supermarkt in ons land daardoor oproept. De komst van Mere riep twee jaar geleden – toen nog bij het begin van de oorlog - veel weerstand op. Daarnaast is er ook de vraag of een op Oost-Europese leest geschoeide discounter wel een plaats heeft op de Belgische markt. De winkel in Opwijk moest bij gebrek aan interesse na amper vier maanden al de deuren sluiten. Het bedrijf achter de supermarktketen Mere liet toen weten dat het een nieuwe poging zou wagen, maar dan op andere locaties. Het sprak daarbij van steden als Gent, Antwerpen of Luik. Nu blijkt het toch weer op goedkopere, maar ook iets moeilijker bereikbare locaties uit te komen.
In Opwijk is MyPrice gehuisvest in een voormalige Red Market-winkel van Delhaize. Inez De Coninck (N-VA), burgemeester van Opwijk: “De komst van MyPrice werd aangekondigd met flyers in het Nederlands en het Frans en opende gisteren (vrijdag, nvdr). Wij vinden deze winkel geen meerwaarde voor onze gemeente, maar we kunnen niets doen. Alle vergunningen zijn in orde. Wij hopen dat het dezelfde weg opgaat als met Mere. Die winkel moest indertijd de deuren sluiten omdat er niet genoeg interesse was. Ik vermoed ook dat het nu hetzelfde zal zijn, want het aanbod is hetzelfde. Ik merk wel dat er minder controverse rond is dan de vorige keer. Ik heb nog geen negatieve reacties opgevangen. De oorlog in Oekraïne is in de hoofden van de mensen toch wat naar de achtergrond verschoven.” Het bedrijf was niet bereikbaar voor een reactie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?