Shein
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Shein
De Chinese fast fashion retailer Shein zal in 2023 meer dan 2 miljard dollar winst gemaakt hebben, meer dan twee keer zoveel als de Zweedse kledinggigant H&M.
Ondanks alle kritiek (massale vervuiling, overconsumptie, arbeidsomstandigheden, georganiseerde misdaad, enzovoort) behaalde de online fast fashionwinkel een omzet van 45 miljard dollar, met een winst van meer dan 2 miljard dollar, meer dan het dubbele van het cijfer voor 2022 (700 miljoen dollar), zoals de Financial Times afgelopen weekend meldde op basis van boekhoudkundige documenten. Met deze prestaties kan het Chinese platform, sinds 2021 in Singapore gevestigd, zijn Zweedse rivaal H&M, goed voor 820 miljoen dollar winst in het afgelopen boekjaar, ruim overtreffen. De online retailer is echter nog ver verwijderd van het onbetwiste marktleiderschap van de confectie-industrie, dat weggelegd is voor Inditex (Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti...), met een winst van €5,4 miljard in 2023. De vraag is: hoe lang nog? Shein werkt momenteel aan haar volgende beursgang, waarschijnlijk in New York, afhankelijk van de goedkeuring van de Amerikaanse beursautoriteiten. Deze beursgang lijkt nu al een van de grootste van het jaar te worden, aangezien ten tijde van de laatste financieringsronde de waarde van de fastfashionketen werd geschat op 60 miljard dollar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?