- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Er zijn steeds meer mensen die een fysieke winkel binnengaan om een product te spotten (scannen en te fotograferen) en het daarna op het internet gaan zoeken, zodat ze het goedkoper kunnen kopen. Deze groeiende trend heeft een naam: showrooming.
De sectoren die hierdoor het zwaarst worden zijn onder andere die van de elektronica en high-tech. Sommigen zien in showrooming ook een pluspunt. Brian Walker, vicevoorzitter van e-business en distributiestrategie voor Forrester Research, is bijvoorbeeld van mening dat klanten die producten in de winkel scannen of fotograferen op zoek zijn naar meer informatie. Het zou dus niet alleen een kwestie van prijs zijn.
Deze trend biedt detaillisten een nieuwe uitdaging. Zij moeten zich nu onvermijdelijk openstellen voor de koopbeleving in het verkooppunt en deze herzien. De meest bewandelde weg blijft namelijk momenteel die van de nabijheid en de uitwisseling tussen de klant en de verkoper. Deze relatie moet persoonlijker worden en het aanbod moet coherent zijn met de aankoopgewoonten van de consument.
Een andere weg is: samenwerking tussen de detaillist en de leverancier om een alleenverkooprecht van een product in de winkel te krijgen, in plaats van dit online te verkopen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?