Slechts 22% minder klanten voor Ikea in de eerste openingsweek
- Ikea is tevreden met de resultaten van de eerste week heropening
- Er waren minder klanten, maar ze kochten over het algemeen wel meer
- Vooral matrassen en zetels waren populair
Op 11 mei hebben de acht Ikea-winkels in België, net als duizenden andere winkels, hun deuren weer geopend. In de eerste week trok de meubelketen slechts 22% minder klanten dan dezelfde periode vorig jaar. Bovendien gaven klanten gemiddeld ook meer uit tijdens hun winkelbezoek.
De opkomst leek de eerste dag relatief laag, maar nam geleidelijk aan toe. "Klanten maken nu meer gebruik van de verlengde uren en raadplegen online informatie over de wachttijden per winkel, wat resulteert in een betere verdeling van de klantenstromen", vertelt Ikea-woordvoerder Colombine Nicolay. In de eerste week (11-18 mei) lag het totaal aantal klanten gemiddeld 22% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de relatief goede opkomst, heeft het merk echter nog niet de maximale limiet van 25m2 per persoon bereikt. Ikea's communicatiemanager legt uit dat het koopgedrag van klanten is veranderd sinds de lockdown. "Klanten worden nu meer online geïnspireerd en maken een boodschappenlijstje om te kijken waar de producten zich in de winkel bevinden.”
Maar zijn er ook producten die populairder zijn sinds de heropening? "Klanten zijn op zoek naar meer comfort en kopen meer zetels en matrassen. Opbergoplossingen zijn ook zeer populair, zowel voor woonkamers als voor dressings. Telewerken en thuisonderwijs leiden bovendien tot de verkoop van meer kantoorspullen. Tot slot denken de mensen al aan hun volgende vakantie en investeren ze in hun tuin en terras.”
Hoewel het aantal bezoekers een pak lager ligt dan voor de coronacrisis, spenderen klanten gemiddeld wel meer dan voor de crisis. Daarnaast zijn ook nieuwe diensten zoals Click & Collect zeer populair. "De eerste tijdvakken zijn in een mum van tijd vol geraakt. We werken er hard aan om aan de grote vraag te voldoen en het aantal beschikbare tijdsloten te vergroten. Dankzij deze nieuwe diensten kunnen we meer mensen aan het werk zetten. Zo helpen de restaurantmedewerkers, dankzij de flexibiliteit die met onze sociale partners is afgesproken, bij de online voorbereiding van de bestellingen. Deze flexibiliteit stelt ons in staat om 90% van onze medewerkers vandaag weer aan het werk te zetten. Om in te spelen op de zomerperiode, werven we bovendien studenten aan om te kunnen voldoen aan de sterke vraag van klanten, zowel in de winkel als online. Ikea België is alvast blij met deze succesvolle eerste week en is voorzichtig optimistisch over de toekomst", besluit Colombine Nicolay.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?