- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Britse retailreus Tesco heeft zijn slechtste kwartaal in meer dan twintig jaar achter de rug. In het Verenigd Koninkrijk slikt de retailer voor het derde kwartaal op rij een omzetdaling.
De omzet ging in de voorbije drie maanden met 3,7% achteruit. Volgens de analisten van HSBC een daling ter waarde van 1,74 miljard pond. Tesco wijst erop dat de situatie voor de hele Britse levensmiddelenmarkt moeilijk is, maar verliest toch 1,5% aan marktaandeel in zijn thuismarkt.
Philippe Clarke, die sinds 2011 aan het roer staat van Tesco, lijkt er zo maar niet in te slagen het tij te keren voor zijn bedrijf. Toch denkt hij niet aan vertrekken. Clarke zegt integendeel dat hij fundamentele hervormingen wil doorvoeren bij Tesco, en kijkt zo naar de lange termijn. Hij blijft erop rekenen dat de combinatie van prijsverlagingen en opgeknapte winkels het goed zullen doen.
Tesco investeert dit jaar nog 200 miljoen pond aan prijsverlagingen. Niet zomaar, want concurrenten zoals Asda hebben aangekondigd de komende jaren 1 miljard uit te trekken voor prijsverlagingen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?