- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Slow fashion, een trend die in tegenstelling tot fast fashion steeds populairder wordt, komt in een stroomversnelling. Er ontstaan steeds meer initiatieven en ruilhandel heeft zich zelfs ontplooid tot een geëngageerde economische activiteit.
Het milieu staat steeds meer in het middelpunt van onze belangstelling, vooral bij de jongere generaties die over het algemeen meer milieubewust zijn. De mode-industrie die bekend staat om haar enorme vervuiling, wordt dan ook vaker met de vinger gewezen. Ze is volgens de VN verantwoordelijk voor 20% van het wereldwijde afvalwater, 10% van de CO2-uitstoot en 1,5 biljard plastic vezels in de oceanen als gevolg van het wassen van onze kleren. Om het probleem tegen te gaan, of althans te proberen om de schadelijke gevolgen ervan in te perken, zien diverse initiatieven het licht. Denk bijvoorbeeld aan The Fashion Pact dat in 2019 werd gelanceerd. Het brengt meer dan 60 merken samen zoals Adidas, Carrefour, Chanel, H&M, Nike, Prada, Puma, Zara en vele andere. Het doel van deze niet-bindende coalitie is om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn, oceanen te beschermen door vóór 2030 een einde te maken aan plastic voor eenmalig gebruik, ontbossing te voorkomen en bosbeheer duurzaam te maken tegen 2025 in een streven naar diversiteit. Een minder vervuilende mode voor een duurzamere consumptie dus. Maar ook de tweedehandssector is een belangrijke markt die grote opportuniteiten biedt.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?