Breaking Smatch en Match gaan verder als louis delhaize
Match en Smatch zullen binnenkort hun naam en concept veranderen in België. De teams van Jean-Marc van Cutsem, hoofd van Delfood, Match en Smatch, zijn bezig met een groot transformatieproject. Het uitgebreide artikel kunt u lezen in onze februari-editie van Gondola Magazine, die onze abonnees deze week in de bus krijgen.
Jean-Marc van Cutsem prijkt op de cover van het nieuwe Gondola magazine #266, dat zojuist verschenen is. En dat heeft hij verdiend, want hij is actief bezig met de voorbereiding van wat nu al een van de grote evenementen van het jaar zal worden. De baas van Delfood en het netwerk van louis delhaize-buurtwinkels heeft ook het lot van Match en Smatch in handen genomen. Hij ontwikkelde al snel zijn plan voor de herlancering van deze twee merken, gebaseerd op geherdefinieerde strategische assen en een nieuwe gecentraliseerde organisatie. Al deze elementen worden nader toegelicht in het coververhaal van ons nieuwe magazine. Wat moet u onthouden? Hier zijn een paar belangrijke punten.
Smatch: een transformatie die al aan de gang is
Het is algemeen bekend dat het Smatch-netwerk verouderd was. Dit leidde tot de sluiting van negen verlieslatende Smatch-winkels twee jaar geleden. In december 2020 wijdde Gondola een fotoreportage aan de winkel die louis delhaize net had geopend in Ertvelde. Voor het bedrijf was dit zowel een nieuw commercieel concept als een nieuw formaat (520 m2), groter dan de gemiddelde kleine buurtwinkel in zijn netwerk. Deze winkel was ook de opvolger van een Smatch, die voordien op dezelfde plaats gesitueerd was. Een heleboel toevalligheden... die geen toevalligheden waren! Vandaag bevestigt Jean-Marc van Cutsem dat het concept, dat met succes werd getest in Ertvelde en vervolgens in Lendelede, geleidelijk zal worden toegepast in alle Belgische Smatch-winkels, in een tempo van 10 winkels per jaar, te beginnen met Thulin en Vaux-sous-Chèvremont.
Zeg niet langer Match, maar louis delhaize Open Market
Na Smatch zal ook Match onder de louis delhaize-vlag varen. Of om preciezer te zijn: de winkels van Match zullen voortaan door het leven gaan als louis delhaize Open Market, dat de specifieke naam wordt voor dit format. De verandering betreft alleen de Belgische winkels: de Luxemburgse en Franse Match-winkels behouden hun naam. Het gaat er niet alleen om een uithangbord op de gevel te vervangen: het is het hele concept, de assortimentslogica, en zelfs de volledige logistiek en organisatie in het hoofdkantoor die Jean-Marc van Cutsem de laatste 10 maanden, sinds hij aantrad met zijn teams, heeft herzien. Het plan is ondertussen tot volle wasdom gekomen, zodat het nu zowel aan de groep als aan de sociale partners kan worden voorgelegd. Het is niet zozeer een herstructurering met grote sociale aspecten als wel een echt bedrijfsproject, dat de bedenker ervan volkomen coherent wilde laten zijn.
De eerste zekerheid is dat deze supermarkten, omgevormd tot louis delhaize Open Market, een nieuwe naam, een nieuw uitzicht en een nieuw bedrijfsconcept zullen krijgen. Een voorproefje ervan ontdekt u in ons magazine. Eén ding is zeker: deze louis delhaize Open Market-supermarkten met hun open groengevel zullen er heel eigentijds uitzien. Zo werd er speciale aandacht verleend aan de versafdeling, die prachtig uitgestald is en ook duidelijk afgescheiden van de afdeling droge voeding, die wordt behandeld in een rationele geest, maar niet zonder designelegantie en in alle eenvoud. Met dit grootschalige project wil louis delhaize Open Market de kansen grijpen die de bloeiende e-commercemarkt voor voedingsproducten biedt, met een drive-zone die niet het stiefkindje van de supermarkt zal zijn. Integendeel: de dienst wordt volledig flexibel. Alles zal in het werk worden gesteld om de ‘onfeilbare’ omnichannelbelofte, waar zoveel retailers op hameren, waar te maken. Dit nieuwe concept is meer dan een intentie, het is een zeer geslaagd project, en alleen de traditionele vertragingen bij het verkrijgen van bouw- of exploitatievergunningen hebben de realisatie ervan vertraagd. In 2022 moeten drie Match-winkels worden omgebouwd naar dit nieuwe louis delhaize Open Market-concept, in 2023 volgen er nog eens 8, en op termijn is het de bedoeling om dit over het hele park uit te rollen.
Wat het assortiment betreft, zal het huismerk “louis", dat momenteel 600 referenties heeft geleidelijk aan worden uitgebreid tot 2.400 referenties.
Centrale organisatie herzien en geïntegreerd
Het transformatieplan gaat veel verder dan het concept: het herziet de fundamenten van de onderneming. De grootste werf is de logistiek. Vandaag hebben Match en Delfood hun eigen entrepôts, maar er komt nu een gloednieuw entrepôt van 15.000 m2 in Nijvel, dat het assortiment droge voeding en tabak bestrijkt. Het bestaande opslagcentrum van Match, voor groenten en fruit, wordt herbekeken en kostenefficiënter gemaakt. Bedoeling is de opslagruimte in Mariakerke te sluiten omdat het niet meer voldoet aan de huidige behoeften.
De veranderingen treffen daarnaast ook de centrale organisatie. Delfood opereert vanuit Montignies-sur-Sambre, Match vanuit Wangenies en hun mensen zullen in de toekomst samen zitten in gemeenschappelijke bureaus in de regio Charleroi. De kantoren in De Pinte, in de buurt van Gent, zullen behouden en zelfs uitgebreid worden. Het nieuwe louis delhaize wordt voortaan bestuurd door een gemeenschappelijke directie, die werk maakt van de harmonisering van de middelen en de bedrijscultuur, in overleg met de sociale partners.
Door deze nieuwe dynamiek zal het merk louis delhaize op termijn een slagkracht van enkele honderden verkooppunten in heel België vertegenwoordigen, die perfect zullen zijn uitgerust om hun ambitie waar te maken: zich onderscheiden door kwaliteit.
Afspraak in juni
De transformatie is radicaal, doorkruist alle facetten van de identiteit van Match en is trouw aan de overtuigingen van Jean-Marc van Cutsem: “Toen ik deze missie heb aanvaard, was dat met de duidelijke afspraak dat ik me niet tevreden zou stellen met alleen maar het dagelijkse management, maar dat ik vanaf dag één de taak op mij wilde nemen om de Match-supermarkten een toekomst te bieden die gebouwd is op een solide basis met een bekwaam managementteam. Dat is een enorme taak, die van alle personeelsleden aanzienlijke investeringen, inzet en toewijding vergt. Maar het richt ook al onze energie op echte activa, echte innovaties.”
Het laatste woord? We laten het aan de CEO over: “Door deze nieuwe dynamiek zal het merk louis delhaize op termijn een slagkracht van enkele honderden verkooppunten in heel België vertegenwoordigen, die perfect zullen zijn uitgerust om hun ambitie waar te maken: zich onderscheiden door kwaliteit, door onze medewerkers, onze sociale partners en leveranciers rond deze positionering te verenigen, en dit in het belang van de klanten.”
Om te oordelen over het nieuwe concept louis delhaize Open Market moeten we alleen nog wachten tot in juni.
Gondola Magazine
Wilt u het hele dossier lezen? Dat is voorbehouden aan onze abonnees, die het zowel online als in het magazine zullen kunnen lezen. Heeft u nog geen abonnement?