Istock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Istock
Snoepgoed blijft spek voor de bek van de Belgische consument. Ondanks de inflatie en stijgende prijs grabbelde de gemiddelde zoetekauw niet minder in de snoeppot. Ook kauwgom smaakt opnieuw naar meer en kent postcorona een revival.
De Belgische markt van zoetwaren is het afgelopen jaar sterk gegroeid, vertelt Ellen Goddé, category manager bij Perfetti Van Melle. “Deze markt steeg met 15% in waarde in vergelijking met dezelfde periode in 2022. Het volume bleef stabiel. Het marktsegment ‘kauwgom’ kende een totale waardegroei van 18% én een volumestijging van 3% (NielsenIQ 2023).” Deze categorie heeft vorig jaar een stevige omzetgroei verwezenlijkt, weet ook Patrick Tax, marketing & customer development director bij Haribo. “Fruitgom is veruit het grootste segment én een aanjager van die groei. Net zoals veel andere categorieën in de supermarkt is ook dit segment getroffen door stijgende prijzen en productiekosten, maar het is positief om te zien dat volumegroei mogelijk blijft in het fruitgomsegment.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?